Maestro stressinhallintakurssi ennaltaehkäisevänä työmenetelmänä : Verkostoitumispäivä Maestro-ohjaajille Itä-Uudellamaalla
Salminen, Emmi; Romppainen, Miia (2014)
Salminen, Emmi
Romppainen, Miia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501071051
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501071051
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Itä-Uudellamaalla toimivien Maestro stressinhallintakurssin ohjaajien kokemuksia Maestro menetelmän käytettävyydestä, sekä kurssin juurruttamisen edellytyksistä. Maestro on lyhenne sanoista masennuksen ehkäisyä stressinhallintaa oppimalla. Aineisto kerättiin järjestämällä verkostoitumispäivä Itä-Uudenmaan Maestro-ohjaajille, yhteistyössä toimeksiantajan kanssa. Toimeksiantajana on Kokemuksesta voimaa hanke, joka koordinoi Maestro toimintaa Itä-Uudellamaalla. Maestro stressinhallintakurssi on tarkoitus juurruttaa osaksi Itä-Uudenmaan ennaltaehkäisevää päihde- ja mielenterveystyötä. Toimeksiantajan tavoite projektin aikana oli ohjaajien verkostoituminen.
Verkostoitumispäivään kutsuttiin 26 Maestro- ohjaajaa, joista päivään osallistui 12 ohjaajaa. Aineisto kerättiin verkostoitumispäivän aikana 22.10.2014 Learning-cafe menetelmää käyttäen. Kerätty aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Opinnäytetyössä analysoitiin sisällönanalyysilla myös keväällä 2014 kehittämistyön puitteissa toteutetun kyselyn avoimet vastaukset. Tällä selvitettiin ohjaajien kokemuksia Maestro ryhmien ohjaamisesta. Kyselyn tulosten pohjalta muodostettiin verkostoitumispäivänä aineistonkeruumenetelmänä käytetyn Learning cafe- ryhmätyömenetelmän kysymykset.
Maestro- ohjaajien kokemusten perusteella Maestro- kurssi antaa nuorille konkreettisia keinoja stressinhallintaan, sekä vahvistaa ryhmässä jaettujen kokemusten kautta nuoren itsetuntemusta, sosiaalisia taitoja ja yhteenkuuluvuuden tunnetta. Edellytyksiä Maestro stressinhallintakurssin juurtumiseen ovat Maestro-menetelmän näkyvyyden ja tunnettavuuden lisääminen. Yhteiskunnan ja organisaation antama tuki ovat olennaisia tekijöitä Maestro-menetelmän juurruttamista osaksi ennaltaehkäisevää mielenterveystyötä. Hyväksymällä Maestro- kurssi osaksi koulujen opetussuunnitelmaa, voidaan lisätä nuorten osallistumismotivaatiota kurssille. Ohjaajien verkostoituminen ja yhteiset tapaamiset ovat tärkeä voimavara, jolla tuetaan ohjaajien yhteistyötä, sekä on yksi keino ylläpitää motivaatiota kurssin ohjaamiseen. Jatkossa olisi tärkeää selvittää kurssin käyneiden nuorten kokemuksia Maestrosta.
Verkostoitumispäivään kutsuttiin 26 Maestro- ohjaajaa, joista päivään osallistui 12 ohjaajaa. Aineisto kerättiin verkostoitumispäivän aikana 22.10.2014 Learning-cafe menetelmää käyttäen. Kerätty aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Opinnäytetyössä analysoitiin sisällönanalyysilla myös keväällä 2014 kehittämistyön puitteissa toteutetun kyselyn avoimet vastaukset. Tällä selvitettiin ohjaajien kokemuksia Maestro ryhmien ohjaamisesta. Kyselyn tulosten pohjalta muodostettiin verkostoitumispäivänä aineistonkeruumenetelmänä käytetyn Learning cafe- ryhmätyömenetelmän kysymykset.
Maestro- ohjaajien kokemusten perusteella Maestro- kurssi antaa nuorille konkreettisia keinoja stressinhallintaan, sekä vahvistaa ryhmässä jaettujen kokemusten kautta nuoren itsetuntemusta, sosiaalisia taitoja ja yhteenkuuluvuuden tunnetta. Edellytyksiä Maestro stressinhallintakurssin juurtumiseen ovat Maestro-menetelmän näkyvyyden ja tunnettavuuden lisääminen. Yhteiskunnan ja organisaation antama tuki ovat olennaisia tekijöitä Maestro-menetelmän juurruttamista osaksi ennaltaehkäisevää mielenterveystyötä. Hyväksymällä Maestro- kurssi osaksi koulujen opetussuunnitelmaa, voidaan lisätä nuorten osallistumismotivaatiota kurssille. Ohjaajien verkostoituminen ja yhteiset tapaamiset ovat tärkeä voimavara, jolla tuetaan ohjaajien yhteistyötä, sekä on yksi keino ylläpitää motivaatiota kurssin ohjaamiseen. Jatkossa olisi tärkeää selvittää kurssin käyneiden nuorten kokemuksia Maestrosta.