Vanhempien odotuksia kasvatuskumppanuudesta Kempeleen Santamäkitalon koulussa
Sievälä, Anni; Lohilahti, Sofia (2014)
Sievälä, Anni
Lohilahti, Sofia
Oulun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014123020724
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014123020724
Tiivistelmä
Tutkimuksemme tavoitteena oli kuvailla Kempeleen Santamäkitalon koulun oppilaiden vanhempien odotuksia kasvatuskumppanuudesta. Opinnäytetyömme oli osa Kempeleen kunnan ja Oulun ammattikorkeakoulun Hyvinvointikouluhanketta, joka pyrkii edistämään lasten hyvinvointia. Tutkimuksemme tuloksia on tarkoitus hyödyntää Kempeleen Hyvän kasvun strategiassa.
Tutkimuksen tietoperusta muodostui kasvatuskumppanuutta käsittelevän ajankohtaisen ammatillisen kirjallisuuden pohjalta. Tietoperustassa käsitellään kasvatuskumppanuutta vuorovaikutuksen, yhdenvertaisuuden ja tasavertaisuuden sekä osallisuuden käsitteiden kautta.
Tutkimuksemme oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimusmenetelmänä käytimme teemahaastattelua, jonka teemat pohjautuivat tietoperustan käsitteisiin. Haastattelimme viittä Santamäkitalon koulun oppilaan vanhempaa. Analysoimme kerätyn aineiston aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Vanhempien odotukset kasvatuskumppanuudesta liittyivät avoimuuteen, yhteisöllisyyteen, toimivaan vuorovaikutukseen sekä vanhemman ja opettajan väliseen tasa-arvoiseen kumppanuussuhteeseen. Vanhemmat toivoivat avointa ja luottamuksellista ilmapiiriä. Lisäksi odotettiin enemmän yhteisöllistä toimintaa, johon myös vanhemmat voisivat tuoda panoksensa. Vuorovaikutuksen toivottiin olevan myös opettajan puolelta aktiivista, luontevaa ja mielellään kasvokkain tapahtuvaa. Vanhemmat halusivat kasvatuskumppanuudessa arvostettavan molempien osapuolten tuomaa tietoa. Lisäksi toivottiin pyrkimystä yhdistää vanhemman ja opettajan näkemykset yhteiseksi toimintatavaksi.
Tulosten tarkastelussa ilmeni vanhempien odottavan kasvatuskumppanuuden vuorovaikutuksen olevan dialogista. Tuloksia tarkastellessa kasvatuskumppanuus nähtiin myös prosessina, jonka aikana osapuolten välinen luottamus kasvaa. Lisäksi tutkimuksen tuloksista ilmeni, että yhteisöllisyyden ja osallisuuden vahvistaminen esimerkiksi vanhempaintoimikunnan ja erilaisten tapahtumien kautta rakentaa kasvatuskumppanuutta.
Tutkimuksen tietoperusta muodostui kasvatuskumppanuutta käsittelevän ajankohtaisen ammatillisen kirjallisuuden pohjalta. Tietoperustassa käsitellään kasvatuskumppanuutta vuorovaikutuksen, yhdenvertaisuuden ja tasavertaisuuden sekä osallisuuden käsitteiden kautta.
Tutkimuksemme oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimusmenetelmänä käytimme teemahaastattelua, jonka teemat pohjautuivat tietoperustan käsitteisiin. Haastattelimme viittä Santamäkitalon koulun oppilaan vanhempaa. Analysoimme kerätyn aineiston aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Vanhempien odotukset kasvatuskumppanuudesta liittyivät avoimuuteen, yhteisöllisyyteen, toimivaan vuorovaikutukseen sekä vanhemman ja opettajan väliseen tasa-arvoiseen kumppanuussuhteeseen. Vanhemmat toivoivat avointa ja luottamuksellista ilmapiiriä. Lisäksi odotettiin enemmän yhteisöllistä toimintaa, johon myös vanhemmat voisivat tuoda panoksensa. Vuorovaikutuksen toivottiin olevan myös opettajan puolelta aktiivista, luontevaa ja mielellään kasvokkain tapahtuvaa. Vanhemmat halusivat kasvatuskumppanuudessa arvostettavan molempien osapuolten tuomaa tietoa. Lisäksi toivottiin pyrkimystä yhdistää vanhemman ja opettajan näkemykset yhteiseksi toimintatavaksi.
Tulosten tarkastelussa ilmeni vanhempien odottavan kasvatuskumppanuuden vuorovaikutuksen olevan dialogista. Tuloksia tarkastellessa kasvatuskumppanuus nähtiin myös prosessina, jonka aikana osapuolten välinen luottamus kasvaa. Lisäksi tutkimuksen tuloksista ilmeni, että yhteisöllisyyden ja osallisuuden vahvistaminen esimerkiksi vanhempaintoimikunnan ja erilaisten tapahtumien kautta rakentaa kasvatuskumppanuutta.