Alternativa transportvägar från Finland till Mongoliet
Jankes, Carl (2024)
Jankes, Carl
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018647
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018647
Tiivistelmä
Den politiska situationen vid gränsen mellan Finland och Ryssland har sedan 2022 ökat trycket på godstrafiken vid gränsen. Avbrott i godstrafiken genom Ryssland till tredje länder har varit hotad. Om gränsen av politiska orsaker stängs också för godstrafik är det motiverat att undersöka alternativa transportvägar till Mongoliet. Syftet med denna studie är att kartlägga alternativa lösningar för transport av produkter från Finland till Mongoliet, samt kostnaderna och leveranstiderna. Leveransen är avgränsad till en 40’ DC container för att undvika omlastning och skador av godset under transportrutten. I denna studie går skribenten in i hur man kan hitta alternativa transportalternativ och samt kostnader som kommer till. Arbetet går inte ut på att gå in i grunderna till risken för att gränsen stängs helt och hållet. Skribenten intervjuar representanter av exportören, importören och speditören som är både exportören och importören anlitar. Respondenterna markeras som A, B, C. Den empiriska delen av arbetet utfördes i form av kvalitativ studie med hjälp av halvstrukturerade intervjuer. Som hjälpmedel användes en intervjuguide. Frågorna delades tidsmässigt in i situationen före krigsutbrottet, den aktuella situationen och situationen om gränsen mellan Finland och Ryssland stängdes för vagnstrafik. Ytterligare frågor i varje avsnitt handlade om transportkostnader, leveranstid och eventuella problem i leveranskedjan. Intervjufrågorna var skrivna både på finska och engelska. Respondenternas svar hade mycket likheter, eftersom de har ett långt samarbete med logistik till Mongoliet. Respondenterna föreslog leverans med bil, järnväg och sjötransport som alternativa transportmöjligheter, vilka skribenten jämförde. Studien visade sig, att leveransen med järnvägscontainer kan vara en möjlighet om man godkänner omlastningen i Europa. Leveransen med sjötransport är kostnadsmässigt möjligt men också den fyller kraven om leveransen i en 40’ container utan omlastning. Det som höjer kostnaden är transporten av tomma containers från Ulan Bator till Kina. Transporten med containers via Kina till Ulan Bator är tidsmässigt väldigt lång vilket medför att all transport måste planeras i god tid.