2D-pelimoottorin toteutus Monogame-ohjelmistokehyksellä
Keituri, Ville (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052918137
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052918137
Tiivistelmä
Videopelin toteuttaminen modernein keinoin tarkoittaa usein valmiin pelimoottorin, tai pelimoottoriohjelmistokehyksen käyttöä peliprojektissa. Valmiiden pelimoottorien käyttö pelin toteuttamisessa on viime vuosina kasvattanut suosiotaan.
Tämä opinnäytetyö pyrki tutkimaan Monogame-ohjelmistokehyksen soveltuvuutta 2D-pelimoottorin toteuttamisessa. Vertailua muihin videopelin toteutustapoihin tehtiin yleisimpien pelimoottoreiden ja ohjelmistokehysten osalta, sekä pohdittiin eri toteutustapojen etuja sekä haittoja. Pelimoottorin toteutuksesta haettiin tietoa pelimoottorin suunnitteluun erikoistuvista kirjoista, erilaisista dokumentaatiosta sekä aiheeseen liittyvistä tutkimuksista.
Tutkinnan soveltava osuus keskittyi 2D-pelimoottorin toteuttamiseen Monogame-ohjelmistokehyksellä. Tavoite oli toteuttaa ydinkomponenteiltaan tyypillinen 2D-videopelimoottori hyödyntäen entity component system arkkitehtuuria. Konseptitodisteena pelimoottorilla toteutetaan yksinkertainen 2D-tasohyppelypeli.
Opinnäytetyö osoittaa, että yksinkertaisenkin pelimoottorin toteuttaminen on suhteellisen monimutkainen prosessi. Ohjelmistokehyksen valinta pelimoottorin toteuttamiseen antaa lähes täyden vapauden toteuttaa pelimoottorin sekä pelin haluamallaan tavalla, vaikkakin toteutustapa vaatii kohtuullisen paljon pohjatyötä ennen kuin pelimoottorilla voidaan toteuttaa mitään mikä muistuttaisi edes etäisesti peliä. Monogame-ohjelmistokehys on oiva vaihtoehto nimenomaan 2D-pelin toteuttamiseen kaupallisten pelimoottoreiden sijaan.
Tämä opinnäytetyö pyrki tutkimaan Monogame-ohjelmistokehyksen soveltuvuutta 2D-pelimoottorin toteuttamisessa. Vertailua muihin videopelin toteutustapoihin tehtiin yleisimpien pelimoottoreiden ja ohjelmistokehysten osalta, sekä pohdittiin eri toteutustapojen etuja sekä haittoja. Pelimoottorin toteutuksesta haettiin tietoa pelimoottorin suunnitteluun erikoistuvista kirjoista, erilaisista dokumentaatiosta sekä aiheeseen liittyvistä tutkimuksista.
Tutkinnan soveltava osuus keskittyi 2D-pelimoottorin toteuttamiseen Monogame-ohjelmistokehyksellä. Tavoite oli toteuttaa ydinkomponenteiltaan tyypillinen 2D-videopelimoottori hyödyntäen entity component system arkkitehtuuria. Konseptitodisteena pelimoottorilla toteutetaan yksinkertainen 2D-tasohyppelypeli.
Opinnäytetyö osoittaa, että yksinkertaisenkin pelimoottorin toteuttaminen on suhteellisen monimutkainen prosessi. Ohjelmistokehyksen valinta pelimoottorin toteuttamiseen antaa lähes täyden vapauden toteuttaa pelimoottorin sekä pelin haluamallaan tavalla, vaikkakin toteutustapa vaatii kohtuullisen paljon pohjatyötä ennen kuin pelimoottorilla voidaan toteuttaa mitään mikä muistuttaisi edes etäisesti peliä. Monogame-ohjelmistokehys on oiva vaihtoehto nimenomaan 2D-pelin toteuttamiseen kaupallisten pelimoottoreiden sijaan.