Vieremän kanteleleirien konserttiohjelmiston ja tyylien muuttuminen; vuosina 1988–2024
Mulari, Mari (2024)
Mulari, Mari
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917622
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917622
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa kanteleohjelmiston ja -tyylien muutoksia vuodesta 1988 tähän päivään Vieremän kanteleleirillä. Tutkimus toteutettiin leirikonserttien ohjelmistoja analysoiden sekä pitkän linjan leiriläisen haastatteluun peilaten. Tätä lähestyttiin muun muassa kantelepedagogiikan, kanteleopettajien koulutuksen, säveltäjien kantelekiinnostuksen sekä tyylien laajentumisen näkökulmista. Tutkimuksessa selvitettiin, miten nämä edellä mainitut seikat vaikuttivat leirikonserttien ohjelmistossa. Tutkimus toteutettiin käyttämällä aineistotriangulaatiota sekä teemahaastattelua.
Vieremän leirikonsertit ovat olleet vuosittain mielenkiintoinen kattaus eri musiikkityylejä. 1980- luvulla kenelläkään ei ollut vielä kanteleensoiton opettajan koulutusta, eikä nykysävellyksiä vielä kuultu leirillä. 1990-luvulla kansanmusiikkityylin edustus oli vahva, mutta opettajina oli myös taidemusiikkiin erikoistuneita kantelepedagogeja. Konserteissa kuultiin tuolloin useammin myös nykymusiikkia. 2000-lukua voisi luonnehtia
yhteissoiton lisääntymisenä muiden instrumenttien kanssa sekä improvisaation kehittymisenä. Leirin opettajat olivat entistä kouluttautuneempia. Vuosituhannen taitteessa leirin koko oli suurimmillaan ja osallistujia oli noin 40 oppilasta. 2010-luvusta eteenpäin näkyi leirillä populaarimusiikin kasvu.
On selkeästi havaittavissa, että Vieremän kanteleleirien opettajien koulutus- ja suuntautumistausta ovat vaikuttaneet Vieremän kanteleleirien konserttiohjelmissa eri vuosina eri tavoin viidenkymmenen vuosikymmenen ajan. Tutkimus toteutettiin Vieremän kanteleyhdistys ry:n toimesta. Vuosikymmeniä Vieremällä kanteleensoiton opettajana toimineella Maija Liisa Balkilla on ollut suuri rooli Vieremän kanteleen soiton
äitinä.
Avainsanat
kantelepedagogiikka, Vieremän kanteleleiri, Maija Liisa Balk, kanteleohjelmistot, kantelesävellykset
Vieremän leirikonsertit ovat olleet vuosittain mielenkiintoinen kattaus eri musiikkityylejä. 1980- luvulla kenelläkään ei ollut vielä kanteleensoiton opettajan koulutusta, eikä nykysävellyksiä vielä kuultu leirillä. 1990-luvulla kansanmusiikkityylin edustus oli vahva, mutta opettajina oli myös taidemusiikkiin erikoistuneita kantelepedagogeja. Konserteissa kuultiin tuolloin useammin myös nykymusiikkia. 2000-lukua voisi luonnehtia
yhteissoiton lisääntymisenä muiden instrumenttien kanssa sekä improvisaation kehittymisenä. Leirin opettajat olivat entistä kouluttautuneempia. Vuosituhannen taitteessa leirin koko oli suurimmillaan ja osallistujia oli noin 40 oppilasta. 2010-luvusta eteenpäin näkyi leirillä populaarimusiikin kasvu.
On selkeästi havaittavissa, että Vieremän kanteleleirien opettajien koulutus- ja suuntautumistausta ovat vaikuttaneet Vieremän kanteleleirien konserttiohjelmissa eri vuosina eri tavoin viidenkymmenen vuosikymmenen ajan. Tutkimus toteutettiin Vieremän kanteleyhdistys ry:n toimesta. Vuosikymmeniä Vieremällä kanteleensoiton opettajana toimineella Maija Liisa Balkilla on ollut suuri rooli Vieremän kanteleen soiton
äitinä.
Avainsanat
kantelepedagogiikka, Vieremän kanteleleiri, Maija Liisa Balk, kanteleohjelmistot, kantelesävellykset