Tuotteistamisoppaan kehittäminen lähiruokatuottajille
Laitinen, Henna (2014)
Laitinen, Henna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112516757
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112516757
Tiivistelmä
Kestävää liiketoimintaa lähiruoasta -hankkeen tavoitteena oli kehittää Uudenmaan alueen lähiruokaliiketoimintaa sekä kasvattaa lähiruokatarjontaa. Tavoitteena oli myös parantaa lähiruoan näkyvyyttä ja tunnistettavuutta Uudellamaalla. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä tuotteis-tamisopas lähiruokatuottajille. Tarkoituksena oli tukea hanketta kokoamalla yhteen tietopaketti, joka sisältää tuotteistamisen tietoperustaa ja käytännön kokemuksia. Oppaan toivottiin kannusta-van lähiruokatuottajia tuotteistamisprosessin toteuttamiseen eli lähiruokatuotteiden kehittämiseen markkinakelpoisiksi.
Opinnäytetyön tietoperusta rakentui lähiruoan ja tuotteistamisen teorioista. Lähiruoka osuudessa pohdittiin sen eri määritelmiä ja tulevaisuuden näkymiä. Tuotteistamisen tietoperusta rajattiin tuotteen tuotteistamiseen ja tuotteistamisprosessin eri vaiheisiin. Tietoperustassa keskityttiin myös tuotteistamisen asiakaslähtöisyyden tärkeyteen.
Opinnäytetyössä käytettiin kehittämismenetelmänä benchmarkingia. Benchmarking toteutettiin käytännössä teemahaastatteluina. Haastattelujen teemat pohjautuivat tietoperustaan ja apukysymykset keskittyivät asiakaslähtöisyyteen ja omaperäisyyteen, hinnoittelun haasteisiin, tuotteen fyysisiin ominaisuuksiin ja tuotteistamisprosessiin yleisesti ja sen mahdollisiin ongelmakohtiin. Haastattelut olivat yksilöhaastatteluja ja haastatellut kolme henkilöä olivat elintarvikealalla toimivien kolmen yrityksen edustajia.
Opinnäytetyön keskeisimpinä tuloksina voidaan mainita seuraavat asiat: Tuotteistaminen on aikaa ja rahaa vievä prosessi ja se tulee suunnitella tarkasti. Tarvittaessa on tukeuduttava ulkopuolisen asiantuntijan apuun, ja on pyrittävä rakentamaan vahvoja verkostoja. Tärkeäksi koettiin tuotteen omaperäisyys ja erottuminen, tuotteen oikeanlainen asemointi sekä tarkka kohderyhmän rajaus. Kokonaisvaltaisesti liiketoiminnassa tulee panostaa johdonmukaiseen ja avoimeen toimintaan ja hyvää laatuun kuluttajien luottamuksen saavuttamiseksi.
Tuotteistamisoppaaseen koottiin otteita tietoperustasta sekä teemahaastatteluiden aineistojen poh-jalta opastusta tuotteistamisprosessin toteuttamiseen käytännössä. Lähiruoalla on mahdollisuus kasvattaa markkinaosuuttaan tulevaisuudessa. Vahvoja brändejä ei ole, joten kilpailu on tervetullutta. Tuotteistaminen on kokonaisvaltainen prosessi ja se antaa yrityksen toiminnalle uutta suun-taa sekä mahdollisuuden kriittisesti arvioida nykyisiä toimintatapoja. Tuotteistaminen myös kannustaa yrityksen toiminnan jatkuvaan kehittämiseen ja tämä voisi olla lähiruokatuottajien avain menestykseen.
Opinnäytetyön tietoperusta rakentui lähiruoan ja tuotteistamisen teorioista. Lähiruoka osuudessa pohdittiin sen eri määritelmiä ja tulevaisuuden näkymiä. Tuotteistamisen tietoperusta rajattiin tuotteen tuotteistamiseen ja tuotteistamisprosessin eri vaiheisiin. Tietoperustassa keskityttiin myös tuotteistamisen asiakaslähtöisyyden tärkeyteen.
Opinnäytetyössä käytettiin kehittämismenetelmänä benchmarkingia. Benchmarking toteutettiin käytännössä teemahaastatteluina. Haastattelujen teemat pohjautuivat tietoperustaan ja apukysymykset keskittyivät asiakaslähtöisyyteen ja omaperäisyyteen, hinnoittelun haasteisiin, tuotteen fyysisiin ominaisuuksiin ja tuotteistamisprosessiin yleisesti ja sen mahdollisiin ongelmakohtiin. Haastattelut olivat yksilöhaastatteluja ja haastatellut kolme henkilöä olivat elintarvikealalla toimivien kolmen yrityksen edustajia.
Opinnäytetyön keskeisimpinä tuloksina voidaan mainita seuraavat asiat: Tuotteistaminen on aikaa ja rahaa vievä prosessi ja se tulee suunnitella tarkasti. Tarvittaessa on tukeuduttava ulkopuolisen asiantuntijan apuun, ja on pyrittävä rakentamaan vahvoja verkostoja. Tärkeäksi koettiin tuotteen omaperäisyys ja erottuminen, tuotteen oikeanlainen asemointi sekä tarkka kohderyhmän rajaus. Kokonaisvaltaisesti liiketoiminnassa tulee panostaa johdonmukaiseen ja avoimeen toimintaan ja hyvää laatuun kuluttajien luottamuksen saavuttamiseksi.
Tuotteistamisoppaaseen koottiin otteita tietoperustasta sekä teemahaastatteluiden aineistojen poh-jalta opastusta tuotteistamisprosessin toteuttamiseen käytännössä. Lähiruoalla on mahdollisuus kasvattaa markkinaosuuttaan tulevaisuudessa. Vahvoja brändejä ei ole, joten kilpailu on tervetullutta. Tuotteistaminen on kokonaisvaltainen prosessi ja se antaa yrityksen toiminnalle uutta suun-taa sekä mahdollisuuden kriittisesti arvioida nykyisiä toimintatapoja. Tuotteistaminen myös kannustaa yrityksen toiminnan jatkuvaan kehittämiseen ja tämä voisi olla lähiruokatuottajien avain menestykseen.