TheFirman laadunhallinnan selvitys
Pöllänen, Jani (2024)
Pöllänen, Jani
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917500
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917500
Tiivistelmä
Laadunhallinnalla on keskeinen rooli tuotekehityksessä ja projektityöskentelyssä. Laadunhallinnalla tarkoitetaan eri prosesseja ja käytäntöjä, jotka pyrkivät saavuttamaan ne kriteerit, joiden mukaan laatu määritellään.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää ICT-projektitoimisto TheFirman laadunhallinnallisten prosessien ja käytäntöjen nykytilanne sekä antaa parannusehdotuksia, joilla voitaisiin ratkoa prosessien ongelmakohtia. Selvitys toteutettiin havaintojen ja haastattelujen muodossa. Työn lopputuloksena oli toimeksiantajalle toimittu loppuraportti, jossa oli kuvattuna haastatteluprosessi, sen tulokset, tuloksista tehdyt löydökset, johtopäätökset ja parannusehdotukset.
Selvityksessä löydettiin ongelmatekijöinä erityisesti TheFirman laatuvaatimusten puute, projektien aikataulutuksen epätarkkuus sekä erilaisten ohjeistusten epäselvyys. Monen ongelman aiheuttajana oli haastatteluista saatujen tietojen perusteella myös yksilökohtaiset syyt, kuten henkilökohtainen ajanhallinta tai työmoraali. Keskeisimmät parannusehdotukset olivat laatuvaatimusten tekeminen, parempi ohjeistus aikataulutuksen tekemiselle sekä tiukemmat vaatimukset ja pakolliset palautukset tärkeille dokumenteille.
Työtä voidaan jatkaa kehittämällä ja toteuttamalla parannusehdotuksia käytännössä sekä selvittämällä ongelmakohtia yksityiskohtaisemmin esimerkiksi uusien haastattelujen avulla. Quality management has a central role in product development and project work. Quality management refers to those processes and principles, which help to achieve the criteria that defines quality.
The goal of this thesis was to investigate the current state of ICT project office TheFirma’s quality management processes and principles, as well as give suggestions that could help solve the problems in the processes. Observations and interviews were used to conduct the investigation. The result of the thesis was an end report that contained a detailed description of the interview process, its results, and the findings, conclusions, and improvement suggestions created.
The key causes for problems found were the lack of quality requirements in TheFirma, the inaccuracy of scheduling projects, and some of the instructions and guidelines being unclear. The cause of many problems were individual reasons, like personal time management or work morale. The most important improvement suggestions proposed the creation of quality requirements and better instructions for creating a proper schedule. Stricter requirements and mandatory returns for certain documents was also suggested.
The work started in this thesis could be continued by developing and implementing the improvement suggestions in practice, and by further investigating the issues and topics raised in this investigation by conducting new interviews.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää ICT-projektitoimisto TheFirman laadunhallinnallisten prosessien ja käytäntöjen nykytilanne sekä antaa parannusehdotuksia, joilla voitaisiin ratkoa prosessien ongelmakohtia. Selvitys toteutettiin havaintojen ja haastattelujen muodossa. Työn lopputuloksena oli toimeksiantajalle toimittu loppuraportti, jossa oli kuvattuna haastatteluprosessi, sen tulokset, tuloksista tehdyt löydökset, johtopäätökset ja parannusehdotukset.
Selvityksessä löydettiin ongelmatekijöinä erityisesti TheFirman laatuvaatimusten puute, projektien aikataulutuksen epätarkkuus sekä erilaisten ohjeistusten epäselvyys. Monen ongelman aiheuttajana oli haastatteluista saatujen tietojen perusteella myös yksilökohtaiset syyt, kuten henkilökohtainen ajanhallinta tai työmoraali. Keskeisimmät parannusehdotukset olivat laatuvaatimusten tekeminen, parempi ohjeistus aikataulutuksen tekemiselle sekä tiukemmat vaatimukset ja pakolliset palautukset tärkeille dokumenteille.
Työtä voidaan jatkaa kehittämällä ja toteuttamalla parannusehdotuksia käytännössä sekä selvittämällä ongelmakohtia yksityiskohtaisemmin esimerkiksi uusien haastattelujen avulla.
The goal of this thesis was to investigate the current state of ICT project office TheFirma’s quality management processes and principles, as well as give suggestions that could help solve the problems in the processes. Observations and interviews were used to conduct the investigation. The result of the thesis was an end report that contained a detailed description of the interview process, its results, and the findings, conclusions, and improvement suggestions created.
The key causes for problems found were the lack of quality requirements in TheFirma, the inaccuracy of scheduling projects, and some of the instructions and guidelines being unclear. The cause of many problems were individual reasons, like personal time management or work morale. The most important improvement suggestions proposed the creation of quality requirements and better instructions for creating a proper schedule. Stricter requirements and mandatory returns for certain documents was also suggested.
The work started in this thesis could be continued by developing and implementing the improvement suggestions in practice, and by further investigating the issues and topics raised in this investigation by conducting new interviews.