Socionomens roll inom småbarnspedagogiken: manuskript för rekryteringsvideo
Blomqvist, Johan; Björkskog, Carina; Weckström, Carina (2024)
Blomqvist, Johan
Björkskog, Carina
Weckström, Carina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917687
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917687
Tiivistelmä
I och med lagen om småbarnspedagogik (540/2018) som trädde i kraft 2018 tillkom yrkesbeteckningen socionom inom småbarnspedagogik. Lagförändringen medför att omfattande förändringar i personalstrukturen kommer att genomföras innan 2030.
Examensarbetets syfte var att beskriva socionomens roll som den ser ut i dagsläget. I examensarbetet lyfts befintligt material, tidigare forskning samt arbetsbeskrivningar fram. Socionomens allmänna kompetenser samt socialpedagogiska kunnande beskrivs. I examensarbetet har en insamling och jämförelse av kommuners/städers arbetsbeskrivningar för socionomen inom småbarnspedagogik gjorts och denna speglas mot Helminens (2023) tidigare undersökning samt Talentias arbetsbeskrivning för socionomen inom småbarnspedagogik. Resultatet av examensarbetets analys av arbetsbeskrivningarna visar på en stor likhet med Helminens undersökning.
Målet med examensarbetet var att skapa ett manuskript åt Folkhälsan Välfärd Ab. Manuskriptet kommer att användas för en rekryteringsvideo. Bakgrundsinformation har sammanställts till tyngdpunktsområden för definiering av socionomens roll till manuskriptet. Olika sätt att skapa ett bra manuskript för en rekryteringsvideo utvärderas. Manuskriptet anpassas till de plattformar på sociala medier som Folkhälsan Välfärd Ab ämnar använda i sin rekrytering. Metoden som används i utvecklingen av manuskriptet grundar sig på Lean metoden Bygg-Mät-Lär och våra antaganden om produkten testas med hjälp av Strategyzers testkort i samarbete med Folkhälsan Välfärd Ab. Efter presentationer av den första och andra versionen av manuskriptet till Folkhälsan Välfärd Ab har förändringsförslag beaktats och produkten vidareutvecklats till manuskriptets tredje och slutliga version. Produkten uppfyller uppdragsgivarens alla kriterier.
Examensarbetets syfte var att beskriva socionomens roll som den ser ut i dagsläget. I examensarbetet lyfts befintligt material, tidigare forskning samt arbetsbeskrivningar fram. Socionomens allmänna kompetenser samt socialpedagogiska kunnande beskrivs. I examensarbetet har en insamling och jämförelse av kommuners/städers arbetsbeskrivningar för socionomen inom småbarnspedagogik gjorts och denna speglas mot Helminens (2023) tidigare undersökning samt Talentias arbetsbeskrivning för socionomen inom småbarnspedagogik. Resultatet av examensarbetets analys av arbetsbeskrivningarna visar på en stor likhet med Helminens undersökning.
Målet med examensarbetet var att skapa ett manuskript åt Folkhälsan Välfärd Ab. Manuskriptet kommer att användas för en rekryteringsvideo. Bakgrundsinformation har sammanställts till tyngdpunktsområden för definiering av socionomens roll till manuskriptet. Olika sätt att skapa ett bra manuskript för en rekryteringsvideo utvärderas. Manuskriptet anpassas till de plattformar på sociala medier som Folkhälsan Välfärd Ab ämnar använda i sin rekrytering. Metoden som används i utvecklingen av manuskriptet grundar sig på Lean metoden Bygg-Mät-Lär och våra antaganden om produkten testas med hjälp av Strategyzers testkort i samarbete med Folkhälsan Välfärd Ab. Efter presentationer av den första och andra versionen av manuskriptet till Folkhälsan Välfärd Ab har förändringsförslag beaktats och produkten vidareutvecklats till manuskriptets tredje och slutliga version. Produkten uppfyller uppdragsgivarens alla kriterier.