Viestintäsuunnitelma CF-Startup tapahtumalle
Frutan, Elhama (2024)
Frutan, Elhama
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817271
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817271
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö esittää kattavan viestintäsuunnitelman CF-Startup-tapahtumalle, joka on osa laajempaa Contact Forumia. Suunnitelman tavoitteena on edistää tapahtumaa tehokkaasti, sitouttaa opiskelijat ja yrittäjäyhteisö sekä asettaa CF-Startup yrittäjyyden kasvun johtavaksi alustaksi.
Opinnäytetyö alkaa kirjallisuuskatsauksella, jossa korostetaan selkeiden viestinnän tavoitteiden, yleisöanalyysin, houkuttelevan viestinnän, oikean kanavan valinnan ja seuranta-/arviointimekanismien tärkeyttä tapahtumien menestyksekkäälle edistämiselle. Katsauksessa tarkastellaan viestinnän vivahteita eri tapahtumatyypeissä, kuten urheilu-, kulttuuri-, akateemisissa, yritys- ja yhteisötapahtumissa. Siinä tarkastellaan tyypillistä tapahtumarakennetta korostaen projektinhallinnan periaatteita, integroitua markkinointiviestintää johdonmukaista brändäystä varten, datalähtöistä päätöksentekoa analytiikan avulla ja riskienhallintastrategioita.
Tapahtumaviestinnän erityisalueita analysoidaan perusteellisesti, mukaan lukien tapahtumaa edeltävä markkinointi ja promootiot, jotka hyödyntävät kanavia, kuten sähköposti, sosiaalinen media, mainonta ja vaikuttajamarkkinointi. Itse tapahtuman kirjallisuudessa keskustellaan perinteisten kylttien yhdistämisestä digitaalisiin alustoihin, kuten mobiilisovelluksiin ja sosiaaliseen mediaan reaaliaikaisten päivitysten ja sitoutumisen takaamiseksi. Tapahtuman jälkeen painopiste on palautekyselyissä, menestystarinoiden jakamisessa, sitoutumisen ylläpitämisessä avoimien viestintäkanavien kautta sekä suhteiden vaalimiseen osallistujien ja sidosryhmien kanssa. Katsauksessa korostetaan, että on tärkeää sovittaa viestintä yhteen tapahtuman tavoitteiden kanssa, yleisön segmentointi, houkutteleva viestit, KPI:iden seuranta ja riittävät resurssit, kuten henkilöstö, budjetit ja teknologian käyttöönotto.
Seuraavaksi haastateltiin aiempia CF-Startup-osallistujia, jotta he ymmärtäisivät heidän motivaationsa, viestintämieltymyksensä, verkostoitumiskiinnostuksensa ja kokemiaan haasteita. Temaattinen analyysi paljasti keskeisiä oivalluksia, kuten mahdollisuuksien tutkimisen tärkeyden, sosiaaliseen mediaan luottamuksen, yhteistyöhalun ja yrittäjyyden esteiden voittamisen.
Suunnitelmassa esitetään yksityiskohtaiset strategiat tapahtumaa edeltävään edistämiseen (sosiaaliset kampanjat, sähköpostiviestit), tapahtuman aikana tapahtuvaan sitoutumiseen (reaaliaikaiset päivitykset, verkostoituminen) ja tapahtuman jälkeiseen seurantaan (menestystarinat, suhteen vaaliminen). Saatavilla on myös kattavat aikajanat, resurssien allokointi ja tehokkuuden seurantaan tähtäävät KPI:t.
Lopuksi opinnäytetyö pohtii eettisiä näkökohtia, rajoituksia (otoskoko, teknologian kehitys) ja mahdollisia tulevaisuuden tutkimussuuntia, kuten kulttuurienvälisiä tutkimuksia ja pitkittäisvaikutusten arviointeja. Kaiken kaikkiaan tämä opinnäytetyö tarjoaa dataan perustuvan, monitahoisen viestintästrategian, jolla lisätään osallistumista, luodaan arvoa yrittäjille ja luodaan CF-Startup yrittäjyyden ekosysteemin kulmakiveksi.
Opinnäytetyö alkaa kirjallisuuskatsauksella, jossa korostetaan selkeiden viestinnän tavoitteiden, yleisöanalyysin, houkuttelevan viestinnän, oikean kanavan valinnan ja seuranta-/arviointimekanismien tärkeyttä tapahtumien menestyksekkäälle edistämiselle. Katsauksessa tarkastellaan viestinnän vivahteita eri tapahtumatyypeissä, kuten urheilu-, kulttuuri-, akateemisissa, yritys- ja yhteisötapahtumissa. Siinä tarkastellaan tyypillistä tapahtumarakennetta korostaen projektinhallinnan periaatteita, integroitua markkinointiviestintää johdonmukaista brändäystä varten, datalähtöistä päätöksentekoa analytiikan avulla ja riskienhallintastrategioita.
Tapahtumaviestinnän erityisalueita analysoidaan perusteellisesti, mukaan lukien tapahtumaa edeltävä markkinointi ja promootiot, jotka hyödyntävät kanavia, kuten sähköposti, sosiaalinen media, mainonta ja vaikuttajamarkkinointi. Itse tapahtuman kirjallisuudessa keskustellaan perinteisten kylttien yhdistämisestä digitaalisiin alustoihin, kuten mobiilisovelluksiin ja sosiaaliseen mediaan reaaliaikaisten päivitysten ja sitoutumisen takaamiseksi. Tapahtuman jälkeen painopiste on palautekyselyissä, menestystarinoiden jakamisessa, sitoutumisen ylläpitämisessä avoimien viestintäkanavien kautta sekä suhteiden vaalimiseen osallistujien ja sidosryhmien kanssa. Katsauksessa korostetaan, että on tärkeää sovittaa viestintä yhteen tapahtuman tavoitteiden kanssa, yleisön segmentointi, houkutteleva viestit, KPI:iden seuranta ja riittävät resurssit, kuten henkilöstö, budjetit ja teknologian käyttöönotto.
Seuraavaksi haastateltiin aiempia CF-Startup-osallistujia, jotta he ymmärtäisivät heidän motivaationsa, viestintämieltymyksensä, verkostoitumiskiinnostuksensa ja kokemiaan haasteita. Temaattinen analyysi paljasti keskeisiä oivalluksia, kuten mahdollisuuksien tutkimisen tärkeyden, sosiaaliseen mediaan luottamuksen, yhteistyöhalun ja yrittäjyyden esteiden voittamisen.
Suunnitelmassa esitetään yksityiskohtaiset strategiat tapahtumaa edeltävään edistämiseen (sosiaaliset kampanjat, sähköpostiviestit), tapahtuman aikana tapahtuvaan sitoutumiseen (reaaliaikaiset päivitykset, verkostoituminen) ja tapahtuman jälkeiseen seurantaan (menestystarinat, suhteen vaaliminen). Saatavilla on myös kattavat aikajanat, resurssien allokointi ja tehokkuuden seurantaan tähtäävät KPI:t.
Lopuksi opinnäytetyö pohtii eettisiä näkökohtia, rajoituksia (otoskoko, teknologian kehitys) ja mahdollisia tulevaisuuden tutkimussuuntia, kuten kulttuurienvälisiä tutkimuksia ja pitkittäisvaikutusten arviointeja. Kaiken kaikkiaan tämä opinnäytetyö tarjoaa dataan perustuvan, monitahoisen viestintästrategian, jolla lisätään osallistumista, luodaan arvoa yrittäjille ja luodaan CF-Startup yrittäjyyden ekosysteemin kulmakiveksi.