Tampereen budjettimatkaopas
Haapa, Neea (2024)
Haapa, Neea
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817159
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817159
Tiivistelmä
Budjettimatkailu käsittää edullisuuden tavoittelun ja rahan säästämisen, mutta se voidaan käsittää myös ajatustapana, jossa päästään kokemaan ja näkemään maailmaa samalla tehden tietoisia valintoja mihin ja miten rahaa käyttää. Kokemus siitä, mitä budjettimatkailu on, voi tarkoittaa jokaiselle matkailijalle eri asiaa, perustuen matkailijan taustaan ja elämäntilanteeseen. Suomen ja Tampereen matkailun kehitys on ollut huomattavaa ja Tampere on Suomen suosituin matkailu-, opiskelu-, ja asuinkaupunki. Kotimaanmatkailu yleistyi huomattavasti koronaviruspandemian Covid-19 aikana. Matkailutuotteita ja -palveluita tuottavat yritykset alkoivat kehittämään ja luomaan uutta pandemian aikana kysynnän lisääntyessä. Noussut piikki kotimaanmatkoissa havahdutti sekä matkailijat että matkailualan yritykset huomaamaan kotimaanmatkailun potentiaalin.
Tämä opinnäytetyö on toteutettu helmikuun ja toukokuun 2024 välisenä aikana. Toiminnallisen opinnäytetyön produktina syntyi Tampereen budjettimatkaopas. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia ja analysoida Tamperetta budjettimatkailun kohteena. Opinnäytetyön aiheesta haluttiin ajankohtainen, johon budjettimatkailu sopi. Budjettimatkailu on ollut kasvava trendi ja aihe on ajankohtainen matkailualalle. Vastaavaa opasta ei Tampereesta ollut vielä tehty, joten siitä voidaan saada hyödyllinen väline kaupunkiin tutustumiseen ja kaupungin matkailulle. Tutkimuksen pohjalta syntyi budjettimatkaopas, joka tarjoaa ideoita ja tietoa kaupunkiin tutustumisesta budjetilla. Budjettimatkaopas pohjautuu teoreettiseen tietoon, kehittämistyön menetelmänä tehdyn kyselyn tuloksiin sekä tekijän omiin kokemuksiin. Budjettimatkaopas käsittelee erilaisia teemoja ja aiheita, kuten kulttuuria, nähtävyyksiä, majoitusvaihtoehtoja, ravintoloita, aktiviteetteja ja luontoa eri vuodenaikoina teeman ”tee, näe ja koe” kautta. Opinnäytetyön kohderyhmänä olivat suomalaiset budjettimatkailusta kiinnostuneet nuoret aikuiset, jotka käsittivät työssäni noin 20–35-vuotiaat.
Kehitystyön menetelmänä käytettiin lähdemateriaalin lisäksi sähköistä kyselylomaketta kohderyhmälle, joka analysoitiin kvantitatiivisen eli määrällisen tutkimuksen menetelmin. Kyselyllä pyrittiin ymmärtämään tarkemmin matkailijoiden matkailutottumuksia ja -mieltymyksiä. Kyselylomake luotiin Webropol -kysely- ja raportointityökalua hyödyntäen ja se oli avoinna 11.4.-19.4.2024, sisältäen asteikko- ja monivalintakysymyksiä sekä yhden vapaavalintaisen avoimen kysymyksen. Kyselyä jaettiin omilla henkilökohtaisilla sosiaalisen median alustoillani sekä Visit Tampereen LinkedIn-sivustolla. Kysely sai yhteensä 65 vastausta. Vastaukset analysoitiin kvantitatiivisen tutkimuksen keinoin ja aineiston analysoinnissa käytettiin Webropolia ja Microsoft Exceliä sekä lisäksi sanapilveä havainnoimaan avoimen kysymyksen vastauksia. Kyselyn tuloksien avulla lopullisen budjettimatkaoppaan sisältö tarkentui. Oppaasta koottiin tiivis ja informatiivinen kokoelma tietoa, joka on hyödyllinen matkailijalle matkaa suunnitellessa ja vastaa kyselyyn vastanneiden tarpeita. Opas on tarpeellinen ja ajankohtainen Tampereen matkailulle, vastaavanlaisen oppaan puuttuessa ja se jaettiin myös Visit Tampereen käyttöön.
Tämä opinnäytetyö on toteutettu helmikuun ja toukokuun 2024 välisenä aikana. Toiminnallisen opinnäytetyön produktina syntyi Tampereen budjettimatkaopas. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia ja analysoida Tamperetta budjettimatkailun kohteena. Opinnäytetyön aiheesta haluttiin ajankohtainen, johon budjettimatkailu sopi. Budjettimatkailu on ollut kasvava trendi ja aihe on ajankohtainen matkailualalle. Vastaavaa opasta ei Tampereesta ollut vielä tehty, joten siitä voidaan saada hyödyllinen väline kaupunkiin tutustumiseen ja kaupungin matkailulle. Tutkimuksen pohjalta syntyi budjettimatkaopas, joka tarjoaa ideoita ja tietoa kaupunkiin tutustumisesta budjetilla. Budjettimatkaopas pohjautuu teoreettiseen tietoon, kehittämistyön menetelmänä tehdyn kyselyn tuloksiin sekä tekijän omiin kokemuksiin. Budjettimatkaopas käsittelee erilaisia teemoja ja aiheita, kuten kulttuuria, nähtävyyksiä, majoitusvaihtoehtoja, ravintoloita, aktiviteetteja ja luontoa eri vuodenaikoina teeman ”tee, näe ja koe” kautta. Opinnäytetyön kohderyhmänä olivat suomalaiset budjettimatkailusta kiinnostuneet nuoret aikuiset, jotka käsittivät työssäni noin 20–35-vuotiaat.
Kehitystyön menetelmänä käytettiin lähdemateriaalin lisäksi sähköistä kyselylomaketta kohderyhmälle, joka analysoitiin kvantitatiivisen eli määrällisen tutkimuksen menetelmin. Kyselyllä pyrittiin ymmärtämään tarkemmin matkailijoiden matkailutottumuksia ja -mieltymyksiä. Kyselylomake luotiin Webropol -kysely- ja raportointityökalua hyödyntäen ja se oli avoinna 11.4.-19.4.2024, sisältäen asteikko- ja monivalintakysymyksiä sekä yhden vapaavalintaisen avoimen kysymyksen. Kyselyä jaettiin omilla henkilökohtaisilla sosiaalisen median alustoillani sekä Visit Tampereen LinkedIn-sivustolla. Kysely sai yhteensä 65 vastausta. Vastaukset analysoitiin kvantitatiivisen tutkimuksen keinoin ja aineiston analysoinnissa käytettiin Webropolia ja Microsoft Exceliä sekä lisäksi sanapilveä havainnoimaan avoimen kysymyksen vastauksia. Kyselyn tuloksien avulla lopullisen budjettimatkaoppaan sisältö tarkentui. Oppaasta koottiin tiivis ja informatiivinen kokoelma tietoa, joka on hyödyllinen matkailijalle matkaa suunnitellessa ja vastaa kyselyyn vastanneiden tarpeita. Opas on tarpeellinen ja ajankohtainen Tampereen matkailulle, vastaavanlaisen oppaan puuttuessa ja se jaettiin myös Visit Tampereen käyttöön.