Blogi vastuullisuusviestinnän välineenä : case: Lehmonkärki ja Iloranta
Närvä, Susanna (2014)
Närvä, Susanna
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014122320666
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014122320666
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on pienten ja keskisuurten yritysten vastuullisuusviestintä sekä sen hyödyntämistä markkinointiviestinnässä. Työni tavoite on tarkastella, miten yritykset viestivät vastuullisuudesta internetsivuillaan ja havainnollistaa, miten yritykset voisivat hyödyntää blogeja vastuullisuusviestinnässä internetsivujen tukena.
Tietoperustassa käsittelen ensin vastuullisuusviestintää ja sen eri muotoja, minkä jälkeen otan esiin digitaalisen median ja blogit liiketoiminnassa. Toiminnallisessa osassa tarkastelen työssäni kahden Kesma II -hankkeessa mukana olevan yrityksen, Ilorannan ja Lehmonkärjen, vastuullista toimintaa yritysanalyysiraporttien avulla. Tämän jälkeen käsittelen yritysten vastuullisuusviestintää niiden omilla internetsivuilla. Käytän tutkimusmenetelmänä dokumenttianalyysia. Kirjoitan tekemistäni havainnoista blogitekstejä, joissa käsittelen yritysten toimintaa kestävän kehityksen eri näkökulmista.
Työssäni selvisi, että yritykset toimivat kestävän kehityksen mukaisesti, mutta eivät viestitä siitä aktiivisesti sidosryhmilleen internetsivuilla. Ilorannan tapauksessa esittelin, että yrityksen tulisi valita yhteistyökumppanikseen Suomen Kotiseutuliitto ja liittää kestävän kehityksen kulttuurisesta näkökulmasta kirjoitettu blogiteksti liiton internetsivuille. Lehmonkärjen blogitekstissä otin esille kestävän kehityksen ekologisen näkökulman ja kerron yrityksen juhlapalveluista yrityksen perspektiivistä Asikkalan kunnan matkailusivuilla.
Tietoperustassa käsittelen ensin vastuullisuusviestintää ja sen eri muotoja, minkä jälkeen otan esiin digitaalisen median ja blogit liiketoiminnassa. Toiminnallisessa osassa tarkastelen työssäni kahden Kesma II -hankkeessa mukana olevan yrityksen, Ilorannan ja Lehmonkärjen, vastuullista toimintaa yritysanalyysiraporttien avulla. Tämän jälkeen käsittelen yritysten vastuullisuusviestintää niiden omilla internetsivuilla. Käytän tutkimusmenetelmänä dokumenttianalyysia. Kirjoitan tekemistäni havainnoista blogitekstejä, joissa käsittelen yritysten toimintaa kestävän kehityksen eri näkökulmista.
Työssäni selvisi, että yritykset toimivat kestävän kehityksen mukaisesti, mutta eivät viestitä siitä aktiivisesti sidosryhmilleen internetsivuilla. Ilorannan tapauksessa esittelin, että yrityksen tulisi valita yhteistyökumppanikseen Suomen Kotiseutuliitto ja liittää kestävän kehityksen kulttuurisesta näkökulmasta kirjoitettu blogiteksti liiton internetsivuille. Lehmonkärjen blogitekstissä otin esille kestävän kehityksen ekologisen näkökulman ja kerron yrityksen juhlapalveluista yrityksen perspektiivistä Asikkalan kunnan matkailusivuilla.