Bemötande av barn med Autismspektrumstillstånd på en vårdavdelning
Viitanen, Jenna; Zahid, Paiwand (2024)
Viitanen, Jenna
Zahid, Paiwand
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052816914
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052816914
Tiivistelmä
Detta examensarbete är en beskrivande litteraturöversikt om barn med autismspektrumtillstånd (ASD) i åldern 0–16 år. Syftet med examensarbetet är att samla data om barn med ASD och hur de behandlas av vårdpersonal. ASD är en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning som börjar i tidig barndom och fortsätter under hela livet. Barn med ASD har ofta kommunikationsproblem och sensoriska utmaningar som kan leda till problematiska beteendemönster. En stor del av barn med ASD utvecklar också flera medicinska tillstånd som allergier, astma, mag- och tarmproblem, luftvägsinfektioner, epileptiska anfall och migrän. På grund av dessa sensoriska, beteendemässiga, psykiska och medicinska utmaningar som nämns ovan behöver barn med ASD ofta pågående läkarbesök eller frekventa sjukhusvistelser. Enligt statistiken är antalet patienter med ASD som läggs in på sjukhus, betydligt högre än de utan ASD. Vården av barn med ASD kan vara utmanande, eftersom sjukhusmiljön, beröring och okända personer kan skapa stress och rädsla hos barnen. Dessutom gör kommunikationssvårigheter från barnets sida det svårt att förstå de övergripande symtomen och eventuell smärta. Litteraturdatainsamlingen i detta examensarbete påvisar att sjukskötaren ofta saknar tillräcklig erfarenhet och utbildning för att hantera barnpatienter med ASD. Som målprodukt i detta examensarbete har vi utvecklat en prototyphandbok för vårdpersonal för att stödja vården av barnpatienter med ASD i sjukhusmiljöer.