Ulkoisen työnantajamielikuvan kehittäminen
Haapalainen, Suvi (2024)
Haapalainen, Suvi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052816835
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052816835
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa kehittämisehdotuksia toimeksiantajalle ulkoisen työnantajamielikuvan kehittämistä varten. Työn tutkimusongelmat olivat, mitkä tekijät muodostavat ulkoisen työnantajamielikuvan, millainen nykyinen ulkoinen työnantajamielikuva Kaiku24:stä on, mistä sosiaalisen median kanavista kohderyhmä etsii tietoa potentiaalisesta työnantajasta ja miten yrityksen kannattaisi kehittää yritysbrändiin liittyviä osa-alueita. Työn lopputuotoksena syntyi suuntaa antavia kehittämisehdotuksia yritykselle liittyen työnantajamielikuvan ja yritysbrändäyksen kehittämiseen.
Työn tutkimuksellinen lähestymistapa oli tapaustutkimus ja tutkimusaineisto kerättiin määrällisellä aineistonkeruumenetelmällä käyttäen sähköistä Webropol- ohjelmistoa. Kysely kohdistui LAB-ammattikorkeakoulun sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja opiskelijoihin ja se lähetettiin ammattikorkeakoulun opettajien toimesta opiskelijoille sekä hoitajien sähköiselle ilmoitustaululle. Kyselyn avulla pyrittiin kartoittamaan, millainen mielikuva tulevaisuuden työntekijöillä on Kaiku24:stä ja miten yritysbrändiä voitaisiin kehittää.
Kyselyyn vastanneilla oli yleisesti hyvä mielikuva Kaiku24:stä työnantajana ja erityisinä vahvuuksina nousi esiin työnantajan tarjoama erilainen tapa tehdä hoitajan työtä ja työnantajan tarjoama etätyömahdollisuus. Kehittämiskohteina nousi esiin etenkin se, että Kaiku24 voisi tuoda esille sosiaalisessa mediassa enemmän digihoitajan arkityöstä ja työmahdollisuuksista yrityksessä.
Työn lopputuloksena syntyi toimeksiantajalle kehittämisehdotuksia yritysbrändin ja työnantajamielikuvan kehittämiseen. Kehittämisehdotuksien avulla toimeksiantaja voi kehittää esimerkiksi yritysviestintää kohderyhmää puhuttelevampaan suuntaan.
Asiasanat: työnantajamielikuva, yritysbrändi, sosiaalinen media, kysely
Työn tutkimuksellinen lähestymistapa oli tapaustutkimus ja tutkimusaineisto kerättiin määrällisellä aineistonkeruumenetelmällä käyttäen sähköistä Webropol- ohjelmistoa. Kysely kohdistui LAB-ammattikorkeakoulun sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja opiskelijoihin ja se lähetettiin ammattikorkeakoulun opettajien toimesta opiskelijoille sekä hoitajien sähköiselle ilmoitustaululle. Kyselyn avulla pyrittiin kartoittamaan, millainen mielikuva tulevaisuuden työntekijöillä on Kaiku24:stä ja miten yritysbrändiä voitaisiin kehittää.
Kyselyyn vastanneilla oli yleisesti hyvä mielikuva Kaiku24:stä työnantajana ja erityisinä vahvuuksina nousi esiin työnantajan tarjoama erilainen tapa tehdä hoitajan työtä ja työnantajan tarjoama etätyömahdollisuus. Kehittämiskohteina nousi esiin etenkin se, että Kaiku24 voisi tuoda esille sosiaalisessa mediassa enemmän digihoitajan arkityöstä ja työmahdollisuuksista yrityksessä.
Työn lopputuloksena syntyi toimeksiantajalle kehittämisehdotuksia yritysbrändin ja työnantajamielikuvan kehittämiseen. Kehittämisehdotuksien avulla toimeksiantaja voi kehittää esimerkiksi yritysviestintää kohderyhmää puhuttelevampaan suuntaan.
Asiasanat: työnantajamielikuva, yritysbrändi, sosiaalinen media, kysely