Älskade, hatade sociala medier: diskussionskort för ungdomar i årskurs 7–9
Hellsten, Aida; Kyrklund, Linda; Nurmi, Milja; Oinonen, Elina (2024)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Hellsten, Aida
Kyrklund, Linda
Nurmi, Milja
Oinonen, Elina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052816837
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052816837
Tiivistelmä
Detta utvecklingsinriktade examensarbete är en del av Barnavårdsföreningens projekt ”Välmående på nätet”, där uppdraget var att utveckla en produkt för professionella som arbetar med unga i årskurs 7 till 9. Användningen av sociala medier är en central del av ungdomarnas vardag och kan påverka deras välbefinnande. Vårt syfte var att öka medvetenhet och uppmuntra till diskussion om känslor relaterade till sociala medier bland unga i årskurs 7 till 9.
För produktutvecklingen användes Lean Startup modellen och produkten testades i tre olika skolor i Åbotrakten. Genom observation och enkät samlades det in data om produktens användbarhet och attraktivitet. Från testerna fick vi uppfattningen att unga hade ett intresse att diskutera känslor som sociala medier kan väcka, speciellt när det handlade om att jämföra sig och känna avund. Detta fick oss att fokusera på jämförelse och avund i vår produkt.
Produkten består av diskussionskort med olika fall och frågor om känslor kopplade till sociala medier. Till den professionellas material hör en insikt på varje fråga, vilka ska ge ungdomarna nya synvinklar. Diskussionskorten lyfter fram både negativa och positiva aspekter med sociala medier. Resultatet av detta examensarbete visar att användningen av diskussionskort är ett bra sätt att väcka diskussion om sociala medier och känslor bland ungdomar i årskurs 7 till 9.
För produktutvecklingen användes Lean Startup modellen och produkten testades i tre olika skolor i Åbotrakten. Genom observation och enkät samlades det in data om produktens användbarhet och attraktivitet. Från testerna fick vi uppfattningen att unga hade ett intresse att diskutera känslor som sociala medier kan väcka, speciellt när det handlade om att jämföra sig och känna avund. Detta fick oss att fokusera på jämförelse och avund i vår produkt.
Produkten består av diskussionskort med olika fall och frågor om känslor kopplade till sociala medier. Till den professionellas material hör en insikt på varje fråga, vilka ska ge ungdomarna nya synvinklar. Diskussionskorten lyfter fram både negativa och positiva aspekter med sociala medier. Resultatet av detta examensarbete visar att användningen av diskussionskort är ett bra sätt att väcka diskussion om sociala medier och känslor bland ungdomar i årskurs 7 till 9.