Lisätyn todellisuuden sovellus verkkoalustassa
Kankainen, Jarno (2024)
Kankainen, Jarno
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052816786
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052816786
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite oli kehittää verkkosivu alustalla toimiva lisätyn todellisuuden
sovellus. Sovelluksen lisäksi tuotettiin identtiset mutta eri lisätyn todellisuuden
teknologiaa käyttävät projektit. Näiden avulla kerätään tietoa suunnittelun,
toteutuksen ja käyttäjäkokemuksen eroista.
Toimeksiantaja oli Peliteknologiat ja museo hanke. Toimeksiantaja sai omalle
asiakkaalleen toimivan lisätyn todellisuuden prototyypin. Prototyypin toteutus
oli virtuaalinen kokemus vanhasta Kotkan kaupungista. Toimeksiantaja sai
myös tietoa verkkosivulle tarkoitetun lisätyn todellisuuden teknologian toiminnasta
Unity-pelimoottorissa.
Opinnäytetyö oli kehittämistutkimus. Tutkimus jakaantuu teoriaosuuteen,
jonka jälkeen esitellään kaksi erilaista projektia. Opinnäytetyön teoria koostuu
lisätyn todellisuuden eri teknologioiden dokumentaatiosta sekä teknologian eri
osa-alueitten selitteistä. Teoriassa käydään läpi myös teknologian historiaa
sekä tilastotiedettä. Kahden projektin esittelyn aikana käydään läpi kehityksen
kaari sekä ongelmatilanteet ja niiden ratkaisut. Tällöin opinnäytetyössä voidaan
ehdottaa parhaita tapoja lisätyn todellisuuden teknologialle, kun se liitetään
verkkosivu alustaan.
Tulokseksi saatiin kolme projektia, joilla jokaisella on oma tehtävänsä opinnäytetyössä.
Kyseisten projektien suorituskykyä ja käyttäjäkokemusta verrattiin
ja arvioitiin. Kaikkien projektien kehitystä dokumentointiin. Tällöin opinnäyteyössä
voidaan kerrota teknologian ominaisuuksien lisäyksestä verkkosivu
alustalle. Projektit onnistuivat sekä mittauksien tulokset sekä analyysit saatiin
tuotettua. Tämän pohjalta päästiin lopputulokseen, että verkkoalustalle voidaan
tuottaa kaupallinen ja markkina kestävä lisätyn todellisuuden tuote.
sovellus. Sovelluksen lisäksi tuotettiin identtiset mutta eri lisätyn todellisuuden
teknologiaa käyttävät projektit. Näiden avulla kerätään tietoa suunnittelun,
toteutuksen ja käyttäjäkokemuksen eroista.
Toimeksiantaja oli Peliteknologiat ja museo hanke. Toimeksiantaja sai omalle
asiakkaalleen toimivan lisätyn todellisuuden prototyypin. Prototyypin toteutus
oli virtuaalinen kokemus vanhasta Kotkan kaupungista. Toimeksiantaja sai
myös tietoa verkkosivulle tarkoitetun lisätyn todellisuuden teknologian toiminnasta
Unity-pelimoottorissa.
Opinnäytetyö oli kehittämistutkimus. Tutkimus jakaantuu teoriaosuuteen,
jonka jälkeen esitellään kaksi erilaista projektia. Opinnäytetyön teoria koostuu
lisätyn todellisuuden eri teknologioiden dokumentaatiosta sekä teknologian eri
osa-alueitten selitteistä. Teoriassa käydään läpi myös teknologian historiaa
sekä tilastotiedettä. Kahden projektin esittelyn aikana käydään läpi kehityksen
kaari sekä ongelmatilanteet ja niiden ratkaisut. Tällöin opinnäytetyössä voidaan
ehdottaa parhaita tapoja lisätyn todellisuuden teknologialle, kun se liitetään
verkkosivu alustaan.
Tulokseksi saatiin kolme projektia, joilla jokaisella on oma tehtävänsä opinnäytetyössä.
Kyseisten projektien suorituskykyä ja käyttäjäkokemusta verrattiin
ja arvioitiin. Kaikkien projektien kehitystä dokumentointiin. Tällöin opinnäyteyössä
voidaan kerrota teknologian ominaisuuksien lisäyksestä verkkosivu
alustalle. Projektit onnistuivat sekä mittauksien tulokset sekä analyysit saatiin
tuotettua. Tämän pohjalta päästiin lopputulokseen, että verkkoalustalle voidaan
tuottaa kaupallinen ja markkina kestävä lisätyn todellisuuden tuote.