Asiakas- ja henkilöstötyytyväisyystutkimus
Kukkonen, Eemi (2014)
Kukkonen, Eemi
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014122120615
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014122120615
Tiivistelmä
Asiakas- ja henkilöstötyytyväisyystutkimus suoritettiin Polvijärvellä sijaitsevassa S- market elintarvikekaupassa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää S-marketin asiakkaiden tyytyväisyys kaupan tuotteita, palveluita ja uutta visuaalista ilmettä kohtaan. Näiden tarkoituksena oli selvittää, olisiko tuotteissa tai palveluissa parantamista ja mitä asiakkaat ajattelivat tuotteiden uudesta järjestelystä. Samalla tehtiin henkilökunnalle oma tyytyväisyystutkimus koskien kaupan palveluita, tuotteita, visuaalista ilmettä, työilmapiiriä ja työtä kohtaan. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää myyjien mielipiteet kauppaa ja tekemäänsä työtä kohtaan.
Tutkimukset toteutettiin haastattelulla ja avoimella kyselyllä. Asiakkaista haastateltiin 8 henkilöä ja henkilöstöstä vastasi avoimeen kyselyyn 7 myyjää. Haastattelut ja kyselyt toteutettiin täysin anonyymeinä, jopa taustatietojenkin osalta.
Asiakkaiden osiossa ilmeni heidän olevan hyvin tyytyväisiä kaupan siisteyteen, tuotteisiin, palveluihin ja uuteen visuaaliseen ympäristöön. Kehittämisideoita tuli pääasiallisesti tuotteiden tilaamiseen juhlapyhille paremmin, toiveita harvinaisempien tuotteiden lisäämiseen sekä makeispuolelle pientä astiaa lattialle pudonneille makeisille. Henkilöstön osiossa myyjät olivat pääasiassa kaikkeen tyytyväisiä. Muutamina kehitysideoita tuli erikoistuotteiden mahdolliseen koemyyntiin, työilmapiiriin ja järjestää tiedonkululle parempi kanava, jotta jokainen myyjä saisi tarvittavat työtä koskevat tiedot ajoissa, kuten tilauksiin liittyvät tiedot.
Asiakkaiden osiossa ilmenneet kehitykset ovat helppoja toteuttaa, sillä juhlapyhille tulevissa tilauksissa lisätään vain tilausmäärää vähän suuremmiksi kuin arkipäivänä ja makeispuolelle saa helposti vietyä pienen kipon. Työilmapiirin selvittäminen vie enemmän aikaa. Uuden kanavan avaamisesta tiedottamiselle päättää Marketpäällikkö.
Tutkimukset toteutettiin haastattelulla ja avoimella kyselyllä. Asiakkaista haastateltiin 8 henkilöä ja henkilöstöstä vastasi avoimeen kyselyyn 7 myyjää. Haastattelut ja kyselyt toteutettiin täysin anonyymeinä, jopa taustatietojenkin osalta.
Asiakkaiden osiossa ilmeni heidän olevan hyvin tyytyväisiä kaupan siisteyteen, tuotteisiin, palveluihin ja uuteen visuaaliseen ympäristöön. Kehittämisideoita tuli pääasiallisesti tuotteiden tilaamiseen juhlapyhille paremmin, toiveita harvinaisempien tuotteiden lisäämiseen sekä makeispuolelle pientä astiaa lattialle pudonneille makeisille. Henkilöstön osiossa myyjät olivat pääasiassa kaikkeen tyytyväisiä. Muutamina kehitysideoita tuli erikoistuotteiden mahdolliseen koemyyntiin, työilmapiiriin ja järjestää tiedonkululle parempi kanava, jotta jokainen myyjä saisi tarvittavat työtä koskevat tiedot ajoissa, kuten tilauksiin liittyvät tiedot.
Asiakkaiden osiossa ilmenneet kehitykset ovat helppoja toteuttaa, sillä juhlapyhille tulevissa tilauksissa lisätään vain tilausmäärää vähän suuremmiksi kuin arkipäivänä ja makeispuolelle saa helposti vietyä pienen kipon. Työilmapiirin selvittäminen vie enemmän aikaa. Uuden kanavan avaamisesta tiedottamiselle päättää Marketpäällikkö.