Pinterest muotibrändin markkinoinnissa – Riikka Couture
Laatunen, Petrina (2024)
Laatunen, Petrina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716318
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716318
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä perehdytään Pinterestin käyttöön muotibrändin markkinoinnissa. Pinterest on vuonna 2010 perustettu sosiaalisen median kanava, jossa käyttäjät jakavat ja etsivät visuaalista sisältöä inspiraatiotarkoituksiin. Se on potentiaalinen, mutta vähemmän hyödynnetty kanava sosiaalisen median markkinoinnissa, vaikka sillä on noin 500 miljoonaa käyttäjää kuukausittain. Pinterest on suosiossa etenkin naiskäyttäjien keskuudessa. Opinnäytetyön tekijä kiinnostui tutustumaan ja kokeilemaan Pinterest-markkinointia kuultuaan sen mahdollisuuksista sekä siitä, että sitä ei vielä hyödynnetä paljon, etenkään Suomessa.
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on suomalainen muotibrändi Riikka Couture, joka on tullut tunnetuksi käsitehdyistä pitsisistä iltapuvuistaan. Muotiaiheisen inspiraation etsiminen on Pinterestin käyttäjien yleisimpiä syitä käyttää kanavaa, joten se sopii etenkin muotibrändin markkinointikanavaksi. Opinnäytetyön tarjoama tieto on sovellettavissa myös monien muiden alojen markkinointiin.
Opinnäytetyössä suunnitellaan ja luodaan Pinterest-yritystili sekä siihen liittyvää markkinointisisältöä muotibrändi Riikka Couturelle. Tavoitteena oli luoda toimiva ja edustava Pinterest-yritystili, jonka avulla voidaan saada aikaan näkyvyyttä, edistää brändin iltapukujen vuokrausta ja myyntiä sekä luoda liikennettä brändin Instagram-tilille.
Opinnäytetyön tietoperustaosuus koostuu kahdesta pääluvusta. Ensimmäisessä tietoperustaluvussa käsitellään muotibrändien markkinointia sosiaalisessa mediassa. Toisessa tietoperustaluvussa perehdytään Pinterestiin sosiaalisen median kanavana, sekä miten se toimii markkinointitarkoituksissa, ja miksi sitä kannattaa hyödyntää.
Toiminnallisen opinnäytetyön produktina syntynyt Pinterest-yritystili ja siihen liittyvä markkinointisisältö julkaistiin toukokuussa 2024. Opinnäytetyössä esitellään, miten Pinterest-yritystili ja sen sisältö suunniteltiin ja luotiin.
Tietoperustaan ja sen pohjalta syntyneeseen produktiin nojautuen voidaan suositella, että Pinterestiä kannattaa hyödyntää muotibrändin markkinoinnissa sen tarjotessa mahdollisuuden luoda näkyvyyttä myös orgaanisesti ja ilman jatkuvaa aktiivista toimintaa. Pinterestissä näkyvyys toimii lumipalloefektin tavoin kasvaen sitä mukaa, mitä enemmän toiset käyttäjät tallentavat sisältöä eteenpäin omille tileillensä ajan kuluessa. Pinterest-markkinointisisällön kannattaa olla visuaalista, inspiroivaa ja uusia ideoita tarjoavaa. Yritystili tarjoaa monia erilaisia työkaluja hyödynnettäväksi markkinointitarkoituksiin.
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on suomalainen muotibrändi Riikka Couture, joka on tullut tunnetuksi käsitehdyistä pitsisistä iltapuvuistaan. Muotiaiheisen inspiraation etsiminen on Pinterestin käyttäjien yleisimpiä syitä käyttää kanavaa, joten se sopii etenkin muotibrändin markkinointikanavaksi. Opinnäytetyön tarjoama tieto on sovellettavissa myös monien muiden alojen markkinointiin.
Opinnäytetyössä suunnitellaan ja luodaan Pinterest-yritystili sekä siihen liittyvää markkinointisisältöä muotibrändi Riikka Couturelle. Tavoitteena oli luoda toimiva ja edustava Pinterest-yritystili, jonka avulla voidaan saada aikaan näkyvyyttä, edistää brändin iltapukujen vuokrausta ja myyntiä sekä luoda liikennettä brändin Instagram-tilille.
Opinnäytetyön tietoperustaosuus koostuu kahdesta pääluvusta. Ensimmäisessä tietoperustaluvussa käsitellään muotibrändien markkinointia sosiaalisessa mediassa. Toisessa tietoperustaluvussa perehdytään Pinterestiin sosiaalisen median kanavana, sekä miten se toimii markkinointitarkoituksissa, ja miksi sitä kannattaa hyödyntää.
Toiminnallisen opinnäytetyön produktina syntynyt Pinterest-yritystili ja siihen liittyvä markkinointisisältö julkaistiin toukokuussa 2024. Opinnäytetyössä esitellään, miten Pinterest-yritystili ja sen sisältö suunniteltiin ja luotiin.
Tietoperustaan ja sen pohjalta syntyneeseen produktiin nojautuen voidaan suositella, että Pinterestiä kannattaa hyödyntää muotibrändin markkinoinnissa sen tarjotessa mahdollisuuden luoda näkyvyyttä myös orgaanisesti ja ilman jatkuvaa aktiivista toimintaa. Pinterestissä näkyvyys toimii lumipalloefektin tavoin kasvaen sitä mukaa, mitä enemmän toiset käyttäjät tallentavat sisältöä eteenpäin omille tileillensä ajan kuluessa. Pinterest-markkinointisisällön kannattaa olla visuaalista, inspiroivaa ja uusia ideoita tarjoavaa. Yritystili tarjoaa monia erilaisia työkaluja hyödynnettäväksi markkinointitarkoituksiin.