Vakuuttava talousviestintä organisaation sisällä : kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Heikka, Henna (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052715896
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052715896
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli organisaation sisäinen talousviestintä ja sen vakuuttavuus datan visualisoinnin näkökulmasta. Tavoitteena oli koota kirjallisuuskatsaus, joka antaa taloushallinnon asiantuntijalle eväät tuottaa vakuuttavaa ja ymmärrettävää talousviestintää datan visualisointia ja BI-työkaluja apunaan käyttäen. Tutkimuskysymykseni olivat:
1. Millaista on organisaation sisäinen vakuuttava talousviestintä?
2. Mitä vakuuttava talousviestintä vaatii?
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja menetelmänä käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta, jossa hyödynnettiin jo olemassa olevia aineistoja uuden tiedon keräämisen sijasta. Tutkimukseen mukaan valikoitui yhteensä 18 aineistoa. Aineiston analysoinnissa käytettiin sisällönanalyysia, jossa hyödynnettiin muun muassa aineistojen aiheittain koodaamista ja teemoittelua analysointiprosessin tukena.
Tietoperustassa käsiteltiin sisäistä talousviestintää, talousinformaatiota ja viestinnän vakuuttavuutta. Lisäksi käsiteltiin datan visualisointia yleisesti, visualisointityyppejä sekä visualisoinnin työkalua, Power BI:tä. Avainsanoina työssä oli sisäinen talousviestintä, vakuuttava viestintä, informaatiomuotoilu sekä datan visualisointi.
Tuloksiksi opinnäytetyössä nousivat merkittävimpinä vakuuttavan talousviestinnän osalta ymmärrys vastaanottajasta sekä viestinnän suunnitelmallisuus. Informaatiomuotoilusta tärkeimpinä tuloksina nousivat talousviestintään sopivat datan visualisoinnin keinot sekä siinä hyödynnettävät järjestelmät.
1. Millaista on organisaation sisäinen vakuuttava talousviestintä?
2. Mitä vakuuttava talousviestintä vaatii?
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja menetelmänä käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta, jossa hyödynnettiin jo olemassa olevia aineistoja uuden tiedon keräämisen sijasta. Tutkimukseen mukaan valikoitui yhteensä 18 aineistoa. Aineiston analysoinnissa käytettiin sisällönanalyysia, jossa hyödynnettiin muun muassa aineistojen aiheittain koodaamista ja teemoittelua analysointiprosessin tukena.
Tietoperustassa käsiteltiin sisäistä talousviestintää, talousinformaatiota ja viestinnän vakuuttavuutta. Lisäksi käsiteltiin datan visualisointia yleisesti, visualisointityyppejä sekä visualisoinnin työkalua, Power BI:tä. Avainsanoina työssä oli sisäinen talousviestintä, vakuuttava viestintä, informaatiomuotoilu sekä datan visualisointi.
Tuloksiksi opinnäytetyössä nousivat merkittävimpinä vakuuttavan talousviestinnän osalta ymmärrys vastaanottajasta sekä viestinnän suunnitelmallisuus. Informaatiomuotoilusta tärkeimpinä tuloksina nousivat talousviestintään sopivat datan visualisoinnin keinot sekä siinä hyödynnettävät järjestelmät.