Tendering and selection of logistics service providers for an industrial facility
Liukko-Sipi, Aleksi (2024)
Liukko-Sipi, Aleksi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415570
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415570
Tiivistelmä
Nykyajan globaaleilla markkinoilla teollisuuslaitokset ovat vahvasti riippuvaisia logistiikkapalveluiden tuottajista, jotka varmistavat raaka-aineiden ja valmiiden tuotteiden tehokkaan kuljettamisen koko toimitusketjussa. Logistiikka-palveluiden kilpailutus- ja valintaprosessi on ensiarvoisen tärkeä, sillä sen onnistuminen vaikuttaa suoraan organisaation toiminnan tulokseen, kustannusrakenteeseen ja kilpailukykyyn. Tässä tutkimuksessa tutkittiin lähestymistapoja kilpailutuksen yhtenäisyyden ja kestävän kehityksen lisäämiseksi. Näiden lähestymistapojen avulla on mahdollista korjata nykyisten käytäntöjen puutteita ja edistää tehokkaampia hankintastrategioita. Myös palveluntarjoajien valintakriteereitä ja niiden arvottamista tutkittiin.
Tutkimuksessa selvitettiin kilpailutusprosessin nykytilaa, tunnistettiin puutteita erityisesti kestävän kehityksen näkökulmasta ja esitettiin malleja kestävien valintakriteereiden luomiseksi. Tutkimuksessa hyödynnettiin monimenetelmäistä lähestymistapaa. Aineisto kerättiin kyselyjen, haastattelujen ja asiakirjakatselmointien avulla. Aineiston perusteella pyrittiin arvioimaan prosessin nykytilaa kehitysehdotusten antamiseksi valintaprosessin haasteisiin vastaamiseksi.
Havainnot osoittavat, että hankintakäytäntöjä koskeva dokumentaatio on jokseenkin puutteellinen, sillä siitä puuttuvat palveluntarjoajille määritellyt valintakriteerit. Tutkimuksessa esitellään konsepteja, joita voidaan hyödyntää valintakriteerien määrittelyssä ja soveltamisessa sekä korostetaan vaaditun dokumentaation merkitystä. Kilpailutukset, joissa korostuvat keskinäinen ymmärrys ja yhteiset tavoitteet, on tunnistettu tehokkaaksi keinoksi edistää yhteenkuuluvuutta ja parantaa palvelun laatua. Analyysi korostaa myös läpinäkyvän viestinnän ja jatkuvan parantamisen tarvetta.
Tutkimuksen vaikutukset ulottuvat alan toimijoihin, hankinta-alan ammattilaisiin ja toimitusketjun hallintaan osallistuviin päätöksentekijöihin. Toteuttamalla tässä tutkimuksessa esitettyjä suosituksia toimeksiantaja voi optimoida kilpailutus- ja valintaprosessiaan, vahvistaa suhteita palveluntarjoajiin ja edistää heidän vastuullisuustavoitteitaan. Tämä ennakoiva lähestymistapa lisää toiminnan tehokkuutta, edistää laajempia ympäristötavoitteita ja mahdollistaa organisaatioiden roolin vastuullisina yritysvaikuttajina koko logistiikan toimialalla.
Tutkimuksessa selvitettiin kilpailutusprosessin nykytilaa, tunnistettiin puutteita erityisesti kestävän kehityksen näkökulmasta ja esitettiin malleja kestävien valintakriteereiden luomiseksi. Tutkimuksessa hyödynnettiin monimenetelmäistä lähestymistapaa. Aineisto kerättiin kyselyjen, haastattelujen ja asiakirjakatselmointien avulla. Aineiston perusteella pyrittiin arvioimaan prosessin nykytilaa kehitysehdotusten antamiseksi valintaprosessin haasteisiin vastaamiseksi.
Havainnot osoittavat, että hankintakäytäntöjä koskeva dokumentaatio on jokseenkin puutteellinen, sillä siitä puuttuvat palveluntarjoajille määritellyt valintakriteerit. Tutkimuksessa esitellään konsepteja, joita voidaan hyödyntää valintakriteerien määrittelyssä ja soveltamisessa sekä korostetaan vaaditun dokumentaation merkitystä. Kilpailutukset, joissa korostuvat keskinäinen ymmärrys ja yhteiset tavoitteet, on tunnistettu tehokkaaksi keinoksi edistää yhteenkuuluvuutta ja parantaa palvelun laatua. Analyysi korostaa myös läpinäkyvän viestinnän ja jatkuvan parantamisen tarvetta.
Tutkimuksen vaikutukset ulottuvat alan toimijoihin, hankinta-alan ammattilaisiin ja toimitusketjun hallintaan osallistuviin päätöksentekijöihin. Toteuttamalla tässä tutkimuksessa esitettyjä suosituksia toimeksiantaja voi optimoida kilpailutus- ja valintaprosessiaan, vahvistaa suhteita palveluntarjoajiin ja edistää heidän vastuullisuustavoitteitaan. Tämä ennakoiva lähestymistapa lisää toiminnan tehokkuutta, edistää laajempia ympäristötavoitteita ja mahdollistaa organisaatioiden roolin vastuullisina yritysvaikuttajina koko logistiikan toimialalla.