Pk-yrityksien tilitoimiston vaihtaminen
Rytkönen, Arsi (2024)
Rytkönen, Arsi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415604
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415604
Tiivistelmä
Tutkimuksen toimeksiantajana toimii TSR Talouspalvelut Oy ja toimeksiantona on selvittää miksi ja miten yritykset ovat vaihtaneet tilitoimistoa ja miten tilitoimiston vaihtamisessa on onnistuttu. Tutkimuksen tavoite on johdettu suoraan toimeksiannosta. Tutkimuksesta saatava tieto tilitoimiston vaihtamisen syistä auttaa toimeksiantajaa kehittämään toimintaa niin, että nykyiset asiakkaat pysyvät ja ohjaa tekemään sellaisia kehittämistoimenpiteitä, jotka auttavat uusien asiakkaiden hankinnassa tulevaisuudessa.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena verkkokyselynä Webropol-kyselyalustalla. Tutkimuksen lähtö-kohtana käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää ja sen osa-alueita.
Tutkimukseen vastasi 21 henkilöä, joista 16 olivat yrityksistä, jotka ovat joko vaihtaneet tilitoimistoa tai suunnitelleet tilitoimiston vaihtamista. Osa tutkimuskyselyyn vastanneista yrityksistä olivat vaihtanut tili-toimistoa keskellä tilikautta, kun taas osa olivat vaihtanut tilikausien vaihteessa. Tutkimuksen vastanneista tilitoimistoa vaihtaneista tai vaihtoa suunnittelevista suurimmalla osalla vaihtoon syynä oli palvelun laatu, palvelun hinta tai nämä yhdessä.
Tutkimuksen tuloksien voi tehdä päätelmiä, että palvelun laatu ja hinta on asiakassuhteiden säilyvyyden kannalta tärkeää. Hinta-laatu suhteen parantaminen lisää asiakastyytyväisyyttä. Tutkimukseen vastanneista tilitoimistoa vaihtaneista kuitenkin kaikki olivat ainakin jokseenkin tyytyväisiä vaihtamiseen ja uuteen tilitoimistoon, joka kertoo vaihtamisprosessin onnistumisesta.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena verkkokyselynä Webropol-kyselyalustalla. Tutkimuksen lähtö-kohtana käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää ja sen osa-alueita.
Tutkimukseen vastasi 21 henkilöä, joista 16 olivat yrityksistä, jotka ovat joko vaihtaneet tilitoimistoa tai suunnitelleet tilitoimiston vaihtamista. Osa tutkimuskyselyyn vastanneista yrityksistä olivat vaihtanut tili-toimistoa keskellä tilikautta, kun taas osa olivat vaihtanut tilikausien vaihteessa. Tutkimuksen vastanneista tilitoimistoa vaihtaneista tai vaihtoa suunnittelevista suurimmalla osalla vaihtoon syynä oli palvelun laatu, palvelun hinta tai nämä yhdessä.
Tutkimuksen tuloksien voi tehdä päätelmiä, että palvelun laatu ja hinta on asiakassuhteiden säilyvyyden kannalta tärkeää. Hinta-laatu suhteen parantaminen lisää asiakastyytyväisyyttä. Tutkimukseen vastanneista tilitoimistoa vaihtaneista kuitenkin kaikki olivat ainakin jokseenkin tyytyväisiä vaihtamiseen ja uuteen tilitoimistoon, joka kertoo vaihtamisprosessin onnistumisesta.