Markkinoinnillinen sisällöntuotto kosmetiikka-alan yritysblogeissa
Rokka, Eveliina (2014)
Rokka, Eveliina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121820466
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121820466
Tiivistelmä
Tässä työssä perehdytään kirjallisuuskatsauksena kosmetiikka-alan yritysblogien markkinoinnillisesti kannattavaan sisällöntuottoon. Sosiaalinen media ja siihen kuuluvat blogit ovat kommunikointiin perustuvia yhteisöllisiä viestintäkanavia. Yritysblogit ovat yrityksen tai tuotemerkin markkinointiviestinnän kanavia, joiden tulisi olla vuorovaikutuksessa selaajien kanssa. Internetissä markkinointiviestinnän haastaa runsas informaation määrä ja kilpailu verkkoselaajien mielenkiinnosta. Markkinoinnillisten viestien lisäksi selaajien huomiota tavoittelevat viihdesisällöt ja journalismi. Yritysten tulisi pyrkiä osaksi kanavilla käytyyn keskusteluun, toimia selaajien ehdoilla ja saada markkinoinnillinen viestinsä mukaan selaajien jatkamaan vuorovaikutusprosessiin.
Strateginen sisällöntuotto on menetelmä, jonka avulla yritys välittää viestinsä kohderyhmilleen. Strategiat perustuvat tutkimuksiin ja ovat selaajalähtöisiä keinoja osallistaa ja aktivoida yrityksen kanavien vierailijoita. Selaaja kiinnostuu sisällöstä, joka tarjoaa muita viestejä parempaa lisäarvoa. Tässä työssä eritellyt kirjalliset sisältöteemat ovat lisäarvoja selaajalle. Sisältöteemoja käyttäen yritysblogin postauksessa julkaistu markkinoinnillinen viesti muotoillaan selaajalähtöiseksi. Eritellyt sisältöteemat ovat ajankohtaisuus, tarinallisuus ja asiantuntijuus, jotka sopivat verkkoteksteissä hyödynnettäviksi. Sisältöteemat esitellään kosmetiikka-alaan soveltuvasta näkökulmasta. Työn toiminnallisena osuutena laadittiin kosmetiikkamedia Beautifyn blogiin blogiartikkelit, joissa hyödynnettiin kyseisiä sisältöteemoja. Työn lopussa analysoidaan blogipostausten tekstisisällöt ja niissä käytetyt sisältöteemat.
Strateginen sisällöntuotto on menetelmä, jonka avulla yritys välittää viestinsä kohderyhmilleen. Strategiat perustuvat tutkimuksiin ja ovat selaajalähtöisiä keinoja osallistaa ja aktivoida yrityksen kanavien vierailijoita. Selaaja kiinnostuu sisällöstä, joka tarjoaa muita viestejä parempaa lisäarvoa. Tässä työssä eritellyt kirjalliset sisältöteemat ovat lisäarvoja selaajalle. Sisältöteemoja käyttäen yritysblogin postauksessa julkaistu markkinoinnillinen viesti muotoillaan selaajalähtöiseksi. Eritellyt sisältöteemat ovat ajankohtaisuus, tarinallisuus ja asiantuntijuus, jotka sopivat verkkoteksteissä hyödynnettäviksi. Sisältöteemat esitellään kosmetiikka-alaan soveltuvasta näkökulmasta. Työn toiminnallisena osuutena laadittiin kosmetiikkamedia Beautifyn blogiin blogiartikkelit, joissa hyödynnettiin kyseisiä sisältöteemoja. Työn lopussa analysoidaan blogipostausten tekstisisällöt ja niissä käytetyt sisältöteemat.