Hei, jännittaakö suakin? : opas sosiaalisesta ahdistuneisuudesta nuorille ja heidän tukiverkostoilleen
Vuorio-Söderström, Elsi (2024)
Lataukset:
Vuorio-Söderström, Elsi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052315087
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052315087
Tiivistelmä
Tässä kehittämistyössä tarkastellaan sosiaalista ahdistuneisuutta varhaisnuoruudessa. Teoriaperustassa tutustutaan varhaisnuoruuden tärkeimpiin kehitystehtäviin sekä sosiaalisen ahdistuneisuuden eri asteisiin aina jännityksestä sosiaalisten tilanteiden pelkoon. Lisäksi tarkastellaan yleisimpiä nuorille suunnattuja hoitokeinoja sosiaalisen ahdistuneisuuden voittamiseksi.
Kehittämistyön tavoitteena on lisätä tietoisuutta sosiaalisesta ahdistuneisuudesta. Tarkoituksena on auttaa sosiaalisesti ahdistuneita nuoria saamaan apua ahdistukseen ja pelkoihin. Kehittämistehtävänä on luoda tiivis ja helppolukuinen opas sosiaalisesta ahdistuneisuudesta.
Kehittämismenetelminä toimivat dialoginen keskustelu ja aikaisemman tiedon käyttö sekä aineistonkeruumenetelmänä työpaja, jonka sisällä käytettiin Kuusi ajatteluhattua -menetelmää. Työpaja toteutettiin Salossa Hermannin koulussa, jonka koulukuraattori toimii tämän kehittämistyön toimeksiantajana.
Tämän kehittämistyön tuotoksena syntyi ”Hei, jännittääkö suakin?” -opas sosiaalisen ahdistuneisuuden tunnistamiseen, ymmärtämiseen ja tukemiseen nuorille ja heidän tukiverkostoilleen. Oppaaseen on yhdistetty teoriatietoa sosiaalisesta ahdistuneisuudesta sekä nuorten ajatuksia toimivasta avusta. This development work examines social anxiety in early adolescence. The theoretical framework explores the key tasks of early adolescent development and the different degrees of social anxiety, ranging from nervousness to social phobia. Additionally, common treatment methods aimed at helping adolescents overcome social anxiety are explored.
The goal of this development work is to spread awareness about social anxiety with the purpose of helping socially anxious adolescents to get help for their anxiety and fears. The development task was to create an easy to read guide on social anxiety.
The methods used for development methods used were dialogical discussion and the use of existing knowledge, in addition to a workshop including the use of the Six Hats method, from which the data was collected. The workshop took place in Hermannin koulu in Salo, with the school's social worker being the client for this development work.
As a result of this development work, the guide "Hei, jännittääkö suakin?” was created to help adolescents and their support networks to recognize, understand, and support social anxiety. The guide combines theoretical information about social anxiety, its symptoms, and coping strategies, along with insights from adolescents on effective support.
Kehittämistyön tavoitteena on lisätä tietoisuutta sosiaalisesta ahdistuneisuudesta. Tarkoituksena on auttaa sosiaalisesti ahdistuneita nuoria saamaan apua ahdistukseen ja pelkoihin. Kehittämistehtävänä on luoda tiivis ja helppolukuinen opas sosiaalisesta ahdistuneisuudesta.
Kehittämismenetelminä toimivat dialoginen keskustelu ja aikaisemman tiedon käyttö sekä aineistonkeruumenetelmänä työpaja, jonka sisällä käytettiin Kuusi ajatteluhattua -menetelmää. Työpaja toteutettiin Salossa Hermannin koulussa, jonka koulukuraattori toimii tämän kehittämistyön toimeksiantajana.
Tämän kehittämistyön tuotoksena syntyi ”Hei, jännittääkö suakin?” -opas sosiaalisen ahdistuneisuuden tunnistamiseen, ymmärtämiseen ja tukemiseen nuorille ja heidän tukiverkostoilleen. Oppaaseen on yhdistetty teoriatietoa sosiaalisesta ahdistuneisuudesta sekä nuorten ajatuksia toimivasta avusta.
The goal of this development work is to spread awareness about social anxiety with the purpose of helping socially anxious adolescents to get help for their anxiety and fears. The development task was to create an easy to read guide on social anxiety.
The methods used for development methods used were dialogical discussion and the use of existing knowledge, in addition to a workshop including the use of the Six Hats method, from which the data was collected. The workshop took place in Hermannin koulu in Salo, with the school's social worker being the client for this development work.
As a result of this development work, the guide "Hei, jännittääkö suakin?” was created to help adolescents and their support networks to recognize, understand, and support social anxiety. The guide combines theoretical information about social anxiety, its symptoms, and coping strategies, along with insights from adolescents on effective support.