PME Recordsin ja sen sidosryhmien välisen viestinnän tutkimus
Mustonen, Nita (2024)
Mustonen, Nita
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052315107
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052315107
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on tutkimus levy-yhtiö PME Recordsin sidosryhmien kokemuksista koskien viestintää PME Recordsin kanssa. Sidosryhmät tässä tutkimuksessa eri medioita, radioita, tuotantotaloja ja musiikkialan vaikuttavia tekijöitä. Osallistujat opinnäytetyötä varten tehtyyn kyselyyn ovat näiden talojen edustajia, joiden kanssa PME Records on aktiivisimmin tekemisissä.
Opinnäytetyön tarkoitus on tutkia viestinnän toimivuutta ja kokemuksia, löytäen sieltä parhaiten toimivia kohtia sekä huonommin toimivia kohtia tai työkaluja. Tarkoituksena on tutkia yritysten välistää viestintää perustuen sekä viestinnän työkaluihin, että kokemuksiin. Tulokset kerätään tukemaan yrityksen tulevaisuuden viestintää ja sen mahdollista kehittämistä aikana, kun digimaailma muuttuu jatkuvasti ja nopeaan tahtiin.
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Helsingissä toimiva, vuonna 2012 perustettu levy-yhtiö PME Records, viralliselta nimeltään Pinnacle Helsinki OY. Toimeksianto on toteutettu koko yritystä varten, mutta erityisesti markkinointi- ja PR-tiimiä ja -toimintoja varten. Markkinointitiimi on yrityksen kautta eniten yhteydessä sidosryhmiin. Toimeksianto, työssä hyödynnetty tutkimuskysely sekä muu opinnäytetyön tekoprosessi kokonaisuudessaan sijoittui maaliskuun ja toukokuun välille vuonna 2024. Työ on toiminnallinen, sisältäen liitteenä viestinnän kanavien tavoista kootun koulutuspaketin.
Tiedonkeruumenetelmänä työssä oli kyselytutkimus, joka tehtiin sidosryhmille vastattavaksi. Kysely sisälsi avoimia sekä suljettuja kysymyksiä liittyen yhteistyöhön ja viestintään PME Recordsin kanssa. Kyselylomake lähetettiin sähköpostin välityksellä yhteensä noin kymmenelle eri henkilölle, joista osa vastasi kyselyyn. Kysely toteutettiin nimettömästi ja tuloksia käsitellään sen mukaan anonyymisti. Lomake sisälsi erilaisia kysymysmalleja: monivalintakysymyksiä, joissa valittiin yksi vaihtoehto, avoimia eli auki kirjoitettavia kysymyksiä sekä valintaruudullisia kysymyksiä, joissa pystyi valitsemaan enemmän kuin yhden vastauksen.
Kyselytutkimuksen lisäksi lähteinä työssä toimii erilaiset viestinnän kirjat ja teokset, artikkelit, julkiset verkkosivut ja muut elektroniset lähteet. Työssä avataan kyselyn tulosten lisäksi sivuten myös muun muassa musiikkialaa, viestinnän tärkeyttä, yritysviestintää sekä sähköistä kyselytutkimusta tiedonkeruumenetelmänä.
Opinnäytetyötä tukevan kyselyn tuloksista ilmeni myönteisesti se, että sidosryhmät ovat varsin tyytyväisiä viestintään PME Recordsin kanssa. Kyselyn tulokset tukevat PME Recordsin suunnitelmallista ja asiallista tapaa kommunikoida eri sidosryhmien kanssa ja tämä taas kannustaa yritystä jatkossakin toimimaan tehokkaalla ja moniulotteisesti toimivalla viestinnällä.
Opinnäytetyön tarkoitus on tutkia viestinnän toimivuutta ja kokemuksia, löytäen sieltä parhaiten toimivia kohtia sekä huonommin toimivia kohtia tai työkaluja. Tarkoituksena on tutkia yritysten välistää viestintää perustuen sekä viestinnän työkaluihin, että kokemuksiin. Tulokset kerätään tukemaan yrityksen tulevaisuuden viestintää ja sen mahdollista kehittämistä aikana, kun digimaailma muuttuu jatkuvasti ja nopeaan tahtiin.
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Helsingissä toimiva, vuonna 2012 perustettu levy-yhtiö PME Records, viralliselta nimeltään Pinnacle Helsinki OY. Toimeksianto on toteutettu koko yritystä varten, mutta erityisesti markkinointi- ja PR-tiimiä ja -toimintoja varten. Markkinointitiimi on yrityksen kautta eniten yhteydessä sidosryhmiin. Toimeksianto, työssä hyödynnetty tutkimuskysely sekä muu opinnäytetyön tekoprosessi kokonaisuudessaan sijoittui maaliskuun ja toukokuun välille vuonna 2024. Työ on toiminnallinen, sisältäen liitteenä viestinnän kanavien tavoista kootun koulutuspaketin.
Tiedonkeruumenetelmänä työssä oli kyselytutkimus, joka tehtiin sidosryhmille vastattavaksi. Kysely sisälsi avoimia sekä suljettuja kysymyksiä liittyen yhteistyöhön ja viestintään PME Recordsin kanssa. Kyselylomake lähetettiin sähköpostin välityksellä yhteensä noin kymmenelle eri henkilölle, joista osa vastasi kyselyyn. Kysely toteutettiin nimettömästi ja tuloksia käsitellään sen mukaan anonyymisti. Lomake sisälsi erilaisia kysymysmalleja: monivalintakysymyksiä, joissa valittiin yksi vaihtoehto, avoimia eli auki kirjoitettavia kysymyksiä sekä valintaruudullisia kysymyksiä, joissa pystyi valitsemaan enemmän kuin yhden vastauksen.
Kyselytutkimuksen lisäksi lähteinä työssä toimii erilaiset viestinnän kirjat ja teokset, artikkelit, julkiset verkkosivut ja muut elektroniset lähteet. Työssä avataan kyselyn tulosten lisäksi sivuten myös muun muassa musiikkialaa, viestinnän tärkeyttä, yritysviestintää sekä sähköistä kyselytutkimusta tiedonkeruumenetelmänä.
Opinnäytetyötä tukevan kyselyn tuloksista ilmeni myönteisesti se, että sidosryhmät ovat varsin tyytyväisiä viestintään PME Recordsin kanssa. Kyselyn tulokset tukevat PME Recordsin suunnitelmallista ja asiallista tapaa kommunikoida eri sidosryhmien kanssa ja tämä taas kannustaa yritystä jatkossakin toimimaan tehokkaalla ja moniulotteisesti toimivalla viestinnällä.