Auttamissovelluksen asiakaskokemus ja sen kehittäminen
Mononen, Helka (2024)
Mononen, Helka
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052314822
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052314822
Tiivistelmä
Ronsam Digital Oy:n Commu on mobiilisovellus, jolla voi pyytää ja antaa apua. Commussa yksityishenkilöt, yritykset ja yhdistykset voivat auttaa toisiaan vastikkeetta. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millainen Commun yksityiskäyttäjien asiakaskokemus on ja mitä asioita siinä tulisi kehittää. Tulosten avulla käyttäjiä voidaan palvella paremmin. Tutkimuksen aihe valikoitui tutkijan ja toimeksiantajan toiveiden pohjalta.
Opinnäytetyössä käytettiin määrällistä tutkimusotetta. Tutkimus tehtiin kokonaistutkimuksena ja Webropol-kysely toteutettiin keväällä 2023. Kyselyaineistoa analysoitiin SPSS - tilasto-ohjelmistolla, sekä Webropolin työkaluilla. Avovastauksia käsiteltiin Webropol Analyticsin Text Miningilla.
Kyselyyn vastasi 581 henkilöä. Tuloksista voidaan tehdä varovaisia yleistyksiä kaikista Commun yksityiskäyttäjistä. Commun yksityiskäyttäjien asiakaskokemus näyttäytyi kyselyn vastauksissa yleisesti ottaen melko positiivisena. Vastaajat kokivat kaikki kysytyt Commun käyttöön liittyvät asiat keskimäärin helpoksi. Avun tarjoaminen ja avun pyytäminen olivat vastaajille hyvin tärkeitä ominaisuuksia. Vastaajien mukaan Commu on auttanut heitä jonkin verran muiden ihmisten auttamisessa, avun saamisessa muilta, sekä uusiin ihmisiin tutustumisessa. Vastaajat arvioivat Commu-sovelluksen 2.0-version etusivun, "tarinat"-osion, omien mielenkiinnon kohteiden valinnan, sekä uuden ulkoasun hyväksi. Commulle annettiin muu-tamia kehitysehdotuksia, kuten liiketoimintastrategian viimeistely, markkinointisuunnitelman laatiminen, sekä tavoiteltavan asiakaskokemuksen määrittely eri asiakasryhmille. Ronsam Digital Ltd's Commu is a mobile app that allows users to request and give help. Commu allows individuals, businesses, and non-profit organizations to help each other free of charge. This thesis aimed to find out what the customer experience of Commu's private users was like and what should be improved. The results will help to better serve users. The research topic was selected based on the wishes of the author and the client.
The thesis used a quantitative research method. The study was conducted as a survey and the Webropol survey was carried out in spring 2023. The survey data was analyzed using SPSS statistical software and Webropol tools. Open responses were processed using Webropol Analytics text mining.
In total 581 people responded to the survey. These results allow cautious generalizations to be made about all private users of Commu. The customer experience of Commu's private users was generally quite positive based on the survey responses. On average, respondents found all surveyed aspects of using Commu easy. Offering help and asking for help were very important features for respondents. According to respondents, Commu helped them somewhat in helping other people, getting help from others, and meeting new people. Respondents rated the following features of the 2.0 version of the app as good: the front page, the "stories" section, the selection of personal interests, and the new layout. Some suggestions were given for the development of Commu, such as finalizing the business strategy, developing a marketing plan, and defining the desired customer experience for different customer groups.
Opinnäytetyössä käytettiin määrällistä tutkimusotetta. Tutkimus tehtiin kokonaistutkimuksena ja Webropol-kysely toteutettiin keväällä 2023. Kyselyaineistoa analysoitiin SPSS - tilasto-ohjelmistolla, sekä Webropolin työkaluilla. Avovastauksia käsiteltiin Webropol Analyticsin Text Miningilla.
Kyselyyn vastasi 581 henkilöä. Tuloksista voidaan tehdä varovaisia yleistyksiä kaikista Commun yksityiskäyttäjistä. Commun yksityiskäyttäjien asiakaskokemus näyttäytyi kyselyn vastauksissa yleisesti ottaen melko positiivisena. Vastaajat kokivat kaikki kysytyt Commun käyttöön liittyvät asiat keskimäärin helpoksi. Avun tarjoaminen ja avun pyytäminen olivat vastaajille hyvin tärkeitä ominaisuuksia. Vastaajien mukaan Commu on auttanut heitä jonkin verran muiden ihmisten auttamisessa, avun saamisessa muilta, sekä uusiin ihmisiin tutustumisessa. Vastaajat arvioivat Commu-sovelluksen 2.0-version etusivun, "tarinat"-osion, omien mielenkiinnon kohteiden valinnan, sekä uuden ulkoasun hyväksi. Commulle annettiin muu-tamia kehitysehdotuksia, kuten liiketoimintastrategian viimeistely, markkinointisuunnitelman laatiminen, sekä tavoiteltavan asiakaskokemuksen määrittely eri asiakasryhmille.
The thesis used a quantitative research method. The study was conducted as a survey and the Webropol survey was carried out in spring 2023. The survey data was analyzed using SPSS statistical software and Webropol tools. Open responses were processed using Webropol Analytics text mining.
In total 581 people responded to the survey. These results allow cautious generalizations to be made about all private users of Commu. The customer experience of Commu's private users was generally quite positive based on the survey responses. On average, respondents found all surveyed aspects of using Commu easy. Offering help and asking for help were very important features for respondents. According to respondents, Commu helped them somewhat in helping other people, getting help from others, and meeting new people. Respondents rated the following features of the 2.0 version of the app as good: the front page, the "stories" section, the selection of personal interests, and the new layout. Some suggestions were given for the development of Commu, such as finalizing the business strategy, developing a marketing plan, and defining the desired customer experience for different customer groups.