Productizaton of a training concept : case Kolmikannalla Kasvuun a labor market training concept
Åberg, Tarja (2014)
Åberg, Tarja
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121820437
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121820437
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli koulutuskonseptin tuotteistaminen perustuen parhaisiin käytänteisiin ja kehitysnäkökulmaan. Taustana ja tapaustutkimuksena on käytetty Kolmikannalla Kasvuun (KKK) – työvoimakoulutuskonsepteja, tuotteistamisen- sekä aikuiskoulutuksen teorioita. Tutkimuksen tavoitteena oli tunnistaa oleelliset KKK koulutuskonseptin menestystekijät ja kuvata niiden avulla tuotteistamisprosessi. KKK työvoimakoulutukset on järjestetty Turun ammattikorkeakoulussa Tekniikka, ympäristö ja talous tulosalueella (TYT).
Koulutuskonseptin tuotteistamisprosessin kuvauksen päämääränä on lisätä kokonaisvaltaista ymmärrystä tuotteistamisen hyödyistä edellytyksistä ja mahdollisuuksista, aktivoida tuotteistamistyötä Turun ammattikorkeakoulussa (TUAS), ja tarjota viitekehys tuotteistamistyöhön TUAS:n sisällä ja edesauttaa koulutusvienti liiketoimintaa.
Tutkimustyön näkökulmana on asiakaslähtöisyys, liittyen opiskelijatyytyväisyyteen ja koulutuksen todennettuihin onnistuneisiin tuloksiin. Tässä tutkimuksessa palvelutarjonta on rinnastettu koulutustarjontaan ja opiskelijat rinnastettu asiakkaiksi. Asiakaslähtöisyys on ollut tutkimuksen oletuksena onnistuneen koulutuskonseptin toteutuksessa. Tutkimuksen suorittaja on rajannut KKK konseptin kokonaisuudesta tutkimuksen kattamaan koulutuksen ja työssä oppimisen alueet. Konseptin valmisteleva työ – opiskelijavalinnat ja opiskelija – yritys parien muodostaminen eivät sisälly tutkimukseen.
Opiskelijat edustavat koulutuksessa pääasiakkaita. KKK koulutukseen osallistuvat yritykset ovat edustettuina opiskelijoiden kautta; heitä ei ole käsitelty välittöminä asiakkaina tutkimuksessa. Tutkimuksen pohjana on tapaustutkimus. Tutkimus on toteutettu toiminnallisena tutkimuksena, jossa tutkimuksen suorittaja oli läheisesti sitoutunut koulutukseen tarkkailijana. Tutkimuksen suorittaja oli päävastuullinen KKK konseptista ja toimi pääopettajana koulutuksessa. Tutkimuksen suorittaja huomioi opiskelijapalautteet ja kommentit koulutukseen osallistuvilta yrityksiltä.
Koulutuskonseptin tuotteistamisprosessin kuvauksen päämääränä on lisätä kokonaisvaltaista ymmärrystä tuotteistamisen hyödyistä edellytyksistä ja mahdollisuuksista, aktivoida tuotteistamistyötä Turun ammattikorkeakoulussa (TUAS), ja tarjota viitekehys tuotteistamistyöhön TUAS:n sisällä ja edesauttaa koulutusvienti liiketoimintaa.
Tutkimustyön näkökulmana on asiakaslähtöisyys, liittyen opiskelijatyytyväisyyteen ja koulutuksen todennettuihin onnistuneisiin tuloksiin. Tässä tutkimuksessa palvelutarjonta on rinnastettu koulutustarjontaan ja opiskelijat rinnastettu asiakkaiksi. Asiakaslähtöisyys on ollut tutkimuksen oletuksena onnistuneen koulutuskonseptin toteutuksessa. Tutkimuksen suorittaja on rajannut KKK konseptin kokonaisuudesta tutkimuksen kattamaan koulutuksen ja työssä oppimisen alueet. Konseptin valmisteleva työ – opiskelijavalinnat ja opiskelija – yritys parien muodostaminen eivät sisälly tutkimukseen.
Opiskelijat edustavat koulutuksessa pääasiakkaita. KKK koulutukseen osallistuvat yritykset ovat edustettuina opiskelijoiden kautta; heitä ei ole käsitelty välittöminä asiakkaina tutkimuksessa. Tutkimuksen pohjana on tapaustutkimus. Tutkimus on toteutettu toiminnallisena tutkimuksena, jossa tutkimuksen suorittaja oli läheisesti sitoutunut koulutukseen tarkkailijana. Tutkimuksen suorittaja oli päävastuullinen KKK konseptista ja toimi pääopettajana koulutuksessa. Tutkimuksen suorittaja huomioi opiskelijapalautteet ja kommentit koulutukseen osallistuvilta yrityksiltä.