Etätyön johtamisen kehittäminen : Case: ManpowerGroup Contact Center Oy
Venäläinen, Jere (2014)
Venäläinen, Jere
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121820452
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121820452
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia etätyön johtamisen nykytilaa toimeksiantajayrityksessä ja selvittää miten etäjohtamista voitaisiin kehittää. Toimeksiantaja opinnäytetyölle oli ManpowerGroup Contact Center Oy, jonka outbound-myyntiyksikkö oli tutkimuksen kohteena. Tutkimuksessa etäjohtamista tarkasteltiin työntekijöiden ja esimiesten näkökulmasta.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään etätyötä ja etäjohtamista, jonka lisäksi tarkastellaan aiempia aiheesta tehtyjä tutkimuksia. Opinnäytetyön tutkimusosuus on tehty kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä, johon aineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla. Tutkimuksen kohteena oli seitsemän etätyöntekijää ja kaksi esimiestä. Opinnäytetyön tutkimus ja raportointi toteutettiin kokonaisuudessaan syksyllä 2014.
Tutkimuksen tulosten perusteella etäjohtamisen koettiin olevan melko hyvällä tasolla, mutta myös kehitettäviä asioita paljastui. Tutkimuksen avulla saatiin useita kehitysehdotuksia työntekijöiltä ja esimiehiltä. Tutkimuksen perusteella teknisten haasteiden ratkaiseminen ja henkilökohtaisten myyntivalmennusten lisääminen olivat tärkeimpiä asioita etätyön johtamisen kehittämiseksi.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää toimeksiantajayrityksen etätyön kehittämisessä. Opinnäytetyön lopussa on esitelty tutkijan kehitysehdotukset toimeksiantajalle ja mahdollisia aiheita jatkotutkimusten tekemiseen.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään etätyötä ja etäjohtamista, jonka lisäksi tarkastellaan aiempia aiheesta tehtyjä tutkimuksia. Opinnäytetyön tutkimusosuus on tehty kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä, johon aineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla. Tutkimuksen kohteena oli seitsemän etätyöntekijää ja kaksi esimiestä. Opinnäytetyön tutkimus ja raportointi toteutettiin kokonaisuudessaan syksyllä 2014.
Tutkimuksen tulosten perusteella etäjohtamisen koettiin olevan melko hyvällä tasolla, mutta myös kehitettäviä asioita paljastui. Tutkimuksen avulla saatiin useita kehitysehdotuksia työntekijöiltä ja esimiehiltä. Tutkimuksen perusteella teknisten haasteiden ratkaiseminen ja henkilökohtaisten myyntivalmennusten lisääminen olivat tärkeimpiä asioita etätyön johtamisen kehittämiseksi.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää toimeksiantajayrityksen etätyön kehittämisessä. Opinnäytetyön lopussa on esitelty tutkijan kehitysehdotukset toimeksiantajalle ja mahdollisia aiheita jatkotutkimusten tekemiseen.