Portinvartijoita ja paikkaajia : paljon palveluita tarvitsevan asiakkaan kokemuksia sote-alan palveluverkostosta
Laine, Maarit (2024)
Laine, Maarit
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214165
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214165
Tiivistelmä
Paljon palveluita käyttävät asiakkaat on tunnistettu sosiaali- ja terveysalalla haavoittuvaksi asiakasryhmäksi. Sosiaali- ja terveysalan monimutkaiset, pirstaleiset ja siilomaiset rakenteet vaikeuttavat eri osapuolien välistä yhteistyötä, tiedonkulkua ja palveluiden yhteensovittamista. Opinnäytetyössä oli tarkoitus selvittää, kuinka sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneuudistus, asiakkaan valinnanvapaus sekä palveluntuottajien monimuotoistuminen näkyvät asiakkaalle.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miltä palveluverkosto näyttää paljon sote-palveluita käyttävän yhteisasiakkaan näkökulmasta, minkälaisia taitoja ja edellytyksiä omien palvelujen hallinnointi ja koordinointi vaativat asiakkaalta, mitä haasteita näihin liittyy ja mitkä asiat tukevat asiakkaan kokonaisvaltaista hyvinvointia. Tulosten pohjalta tuotettiin kehittämisehdotuksia sote-alan toimintatapojen uudistamisen tueksi.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistoimintana. Opinnäytetyön tutkimuksellisessa osassa käytettiin teemahaastatteluja empiirisen aineiston keräämiseen. Aineisto analysoitiin sisällön analyysillä.
Tulokset osoittavat, että palvelujärjestelmä on asiakkaan näkökulmasta laaja, monimutkainen ja vaikeasti hahmotettava. Yhteistyö ja tiedonvaihto eri palveluntuottajien välillä on vähäistä tai puuttuu kokonaan. Palvelut ovat eriytyneitä ja palvelukokonaisuus on pirstaleinen. Palvelujen käyttäjä on tulosten perusteella palveluverkoston yhteyshenkilö ja solmukohta. Hän hallinnoi ja koordinoi arjen palveluitaan, ja tieto eri toimijoille kulkee pääasiassa hänen kauttaan. Tässä roolissa toimiminen vaatii palvelujen käyttäjältä paljon voimavaroja ja kykyjä.
Palveluekosysteemit voisivat toimia joustavina ja muuntautuvina yhteistyön alustoina, kun haetaan ratkaisuja sote-alan monimutkaisiin haasteisiin. Ennakoiva ja aktiivinen reagointi sekä riittävien palvelujen järjestäminen ajoissa voivat estää hankalampien ongelmien syntymistä. Palvelujärjestelmän tulisi vastata asiakkaan toimintakyvyn ja palvelutarpeen muutoksiin joustavasti. Palvelujen hakeminen ja päätöksenteon prosessit ovat asiakkaan näkökulmasta vielä hankalia.
Tulosten perusteella asiakkaalla on keskeinen ja vaativa rooli palveluverkostonsa solmukohtana. On tärkeää varmistaa, että asiakkaan voimavarat ja hänen roolinsa vaatimukset ovat tasapainossa. Riippuvuus avusta tekee haavoittuvaksi. Toimijuuden ja pystyvyyden kokemus sekä usko tulevaisuuteen auttavat selviämään hankalissakin tilanteissa. Kokonaisvaltaista hyvinvointia tukevat myös muut kuin sote-palvelut. Kulttuuri ja taide ovat tärkeä hyvinvoinnin lähde, ja niiden saavutettavuus tulisi mahdollistaa kaikille.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miltä palveluverkosto näyttää paljon sote-palveluita käyttävän yhteisasiakkaan näkökulmasta, minkälaisia taitoja ja edellytyksiä omien palvelujen hallinnointi ja koordinointi vaativat asiakkaalta, mitä haasteita näihin liittyy ja mitkä asiat tukevat asiakkaan kokonaisvaltaista hyvinvointia. Tulosten pohjalta tuotettiin kehittämisehdotuksia sote-alan toimintatapojen uudistamisen tueksi.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistoimintana. Opinnäytetyön tutkimuksellisessa osassa käytettiin teemahaastatteluja empiirisen aineiston keräämiseen. Aineisto analysoitiin sisällön analyysillä.
Tulokset osoittavat, että palvelujärjestelmä on asiakkaan näkökulmasta laaja, monimutkainen ja vaikeasti hahmotettava. Yhteistyö ja tiedonvaihto eri palveluntuottajien välillä on vähäistä tai puuttuu kokonaan. Palvelut ovat eriytyneitä ja palvelukokonaisuus on pirstaleinen. Palvelujen käyttäjä on tulosten perusteella palveluverkoston yhteyshenkilö ja solmukohta. Hän hallinnoi ja koordinoi arjen palveluitaan, ja tieto eri toimijoille kulkee pääasiassa hänen kauttaan. Tässä roolissa toimiminen vaatii palvelujen käyttäjältä paljon voimavaroja ja kykyjä.
Palveluekosysteemit voisivat toimia joustavina ja muuntautuvina yhteistyön alustoina, kun haetaan ratkaisuja sote-alan monimutkaisiin haasteisiin. Ennakoiva ja aktiivinen reagointi sekä riittävien palvelujen järjestäminen ajoissa voivat estää hankalampien ongelmien syntymistä. Palvelujärjestelmän tulisi vastata asiakkaan toimintakyvyn ja palvelutarpeen muutoksiin joustavasti. Palvelujen hakeminen ja päätöksenteon prosessit ovat asiakkaan näkökulmasta vielä hankalia.
Tulosten perusteella asiakkaalla on keskeinen ja vaativa rooli palveluverkostonsa solmukohtana. On tärkeää varmistaa, että asiakkaan voimavarat ja hänen roolinsa vaatimukset ovat tasapainossa. Riippuvuus avusta tekee haavoittuvaksi. Toimijuuden ja pystyvyyden kokemus sekä usko tulevaisuuteen auttavat selviämään hankalissakin tilanteissa. Kokonaisvaltaista hyvinvointia tukevat myös muut kuin sote-palvelut. Kulttuuri ja taide ovat tärkeä hyvinvoinnin lähde, ja niiden saavutettavuus tulisi mahdollistaa kaikille.