Kohti toimivaa raportointia : Ohjaajan näkökulma arkiraportointiin turvapaikanhakijoiden alaikäisyksiköissä
Nilsson, Ola (2014)
Nilsson, Ola
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121620028
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121620028
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata, miten raportointi toimii ohjaajien näkökulmasta yksintulleiden alaikäisten turvapaikanhakijoiden vastaanottokeskuksissa. Raportoinnilla tarkoitettiin ohjaajien tekemää päivittäistä arkiraportointia, jonka he siirtävät työvuorolta toiselle. Tarkoituksena oli tuottaa tietoa jonka pohjalta raportointia yksiköissä voitaisiin tulevaisuudessa tarvittaessa kehittää. Ohjaajien näkökulmaa ei aikaisemmin vastaanotto-toiminnassa ole tarkemmin tutkittu ja tarkoituksena olikin nostaa esiin ohjaajien merkitys koko vastaanottoyksikön toimivuudelle ja arjen pyörittämiselle.
Teoreettisena viitekehyksenä tutkimukselle käytettiin systeemiteoriaa. Tutkimuksessa kä-siteltiin raportointia systeemiteoreettisesta näkökulmasta, ja nostettiin esiin kuinka pienet osatekijät vaikuttavat kokonaisuuteen, tässä tutkimuksessa toimivaan raportointiin.
Opinnäytetyö oli kehittämistyö jossa käytettiin sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista dataa. Aineisto oli valmiiksi kerätty toimeksiantajan toimesta viidestä eri alaikäisyksiköstä kysely-lomakkeella keväällä 2014. Tulokset analysoitiin SPSS:n avulla ja avoimet vastaukset laji-teltiin esiintyvyyden mukaiseen järjestykseen.
Tulokset osoittivat ohjaajien olevan pääosin tyytyväisiä nykyiseen raportointikäytäntöön ja työkaluihin joita tähän tarkoitukseen on käytössä. Yhtä vahvasti ohjaajat kuitenkin toi-voivat että työkaluja ja käytäntöjä tulevaisuudessa kehitetään.
Ohjaajien työn ja koko vastaanottotyön kannalta on suositeltavaa, että raportointia kehi-tetään tulevaisuudessa, ja että siihen kiinnitetään entistä enemmän huomiota alaikäisyksi-köissä. Työn lopussa esitetään toimivan raportoinnin malli joka on vapaasti käytettävissä vastaanottokeskuksissa.
Teoreettisena viitekehyksenä tutkimukselle käytettiin systeemiteoriaa. Tutkimuksessa kä-siteltiin raportointia systeemiteoreettisesta näkökulmasta, ja nostettiin esiin kuinka pienet osatekijät vaikuttavat kokonaisuuteen, tässä tutkimuksessa toimivaan raportointiin.
Opinnäytetyö oli kehittämistyö jossa käytettiin sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista dataa. Aineisto oli valmiiksi kerätty toimeksiantajan toimesta viidestä eri alaikäisyksiköstä kysely-lomakkeella keväällä 2014. Tulokset analysoitiin SPSS:n avulla ja avoimet vastaukset laji-teltiin esiintyvyyden mukaiseen järjestykseen.
Tulokset osoittivat ohjaajien olevan pääosin tyytyväisiä nykyiseen raportointikäytäntöön ja työkaluihin joita tähän tarkoitukseen on käytössä. Yhtä vahvasti ohjaajat kuitenkin toi-voivat että työkaluja ja käytäntöjä tulevaisuudessa kehitetään.
Ohjaajien työn ja koko vastaanottotyön kannalta on suositeltavaa, että raportointia kehi-tetään tulevaisuudessa, ja että siihen kiinnitetään entistä enemmän huomiota alaikäisyksi-köissä. Työn lopussa esitetään toimivan raportoinnin malli joka on vapaasti käytettävissä vastaanottokeskuksissa.