Evidensbaserad kunskap inom intravenös kanylering : Kliniska övningar som stöd för inlärningen
Ljunggren, Cecilia; Lindholm, Fredrika (2014)
Ljunggren, Cecilia
Lindholm, Fredrika
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121820385
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121820385
Tiivistelmä
Detta examensarbete om kanylering och kliniska övningar är ett beställningsarbete för yrkeshögskolan Arcada. Utifrån den information som behandlats i arbetet, både vad gäller kanylering och kliniska övningar kommer skribenterna att skapa en övningsstation. Syftet är att ge vårdstuderande i Arcada möjlighet till klinisk övning inom intravenös kanylering. Denna övningsstation förses med en poster baserad på evidensbaserad kunskap om hur intravenös kanylering utförs.
Forskningsfrågorna är: 1.Vilken evidensbaserad kunskap skall sjukskötaren ha inom intravenös kanylering? och 2. Hur kan sjukskötarstuderandes kliniska kompetens utvecklas med hjälp av kliniska övningar? Genom att samla kunskap inom ämnet kanylering och sedan använda kunskapen genom kliniska övningar lär sig studerande utöva och koppla kunskapen till praktiken. I och med det skapas även en bättre förståelse kring det studerande lärt sig och kunskapsbasen förstärks.
Detta examensarbete är en kvalitativ litteraturstudie. Efter insamlingen av alla relevanta artiklar görs en innehållsanalys. Artiklarna till innehållsanalysen är sökta på databaserna Chinal Ebsco och ScienceDirect.
Resultatet av innehållsanalysen framhäver aseptikens betydelse och kliniska övningarnas vikt. Förutom det är det viktigt att samla kunskap inom kanyleringsprocessen och därmed tillhörande aspekter. Genom rätt kunskap och med hjälp av övning kan studerande utöka sin kliniska kompetens. Övning bidrar till bättre teknik vid kanyleringsprocessen, mer säkerhet i arbetet och mer självsäkerhet. Detta i sig bidrar till en säkrare vård och ökar patientsäkerheten. Patientsäkerhet fungerar som detta arbetes teoretiska referensram. Även etiken i vårdarbetet påpekar att patienten skall få en så optimal vård som möjligt och att han/hon inte skall utsättas för onödigt lidande.
Kanylering är ett ofta förekommande ingrepp inom sjukvården. Arbetsuppgiften är krävande och fordrar både evidensbaserad kunskap och klinisk färdighet innan rätt att utföra uppgiften kan erhållas.
Forskningsfrågorna är: 1.Vilken evidensbaserad kunskap skall sjukskötaren ha inom intravenös kanylering? och 2. Hur kan sjukskötarstuderandes kliniska kompetens utvecklas med hjälp av kliniska övningar? Genom att samla kunskap inom ämnet kanylering och sedan använda kunskapen genom kliniska övningar lär sig studerande utöva och koppla kunskapen till praktiken. I och med det skapas även en bättre förståelse kring det studerande lärt sig och kunskapsbasen förstärks.
Detta examensarbete är en kvalitativ litteraturstudie. Efter insamlingen av alla relevanta artiklar görs en innehållsanalys. Artiklarna till innehållsanalysen är sökta på databaserna Chinal Ebsco och ScienceDirect.
Resultatet av innehållsanalysen framhäver aseptikens betydelse och kliniska övningarnas vikt. Förutom det är det viktigt att samla kunskap inom kanyleringsprocessen och därmed tillhörande aspekter. Genom rätt kunskap och med hjälp av övning kan studerande utöka sin kliniska kompetens. Övning bidrar till bättre teknik vid kanyleringsprocessen, mer säkerhet i arbetet och mer självsäkerhet. Detta i sig bidrar till en säkrare vård och ökar patientsäkerheten. Patientsäkerhet fungerar som detta arbetes teoretiska referensram. Även etiken i vårdarbetet påpekar att patienten skall få en så optimal vård som möjligt och att han/hon inte skall utsättas för onödigt lidande.
Kanylering är ett ofta förekommande ingrepp inom sjukvården. Arbetsuppgiften är krävande och fordrar både evidensbaserad kunskap och klinisk färdighet innan rätt att utföra uppgiften kan erhållas.