Ajojärjestelijöiden perehdytyssuunnitelma
Antinaho, Tiia (2024)
Antinaho, Tiia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013685
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013685
Tiivistelmä
Perehdytys on tärkeä osa jokaisen henkilöstöä palkkaavan yrityksen toimintaa. Jo työsuojelulaki velvoittaa perehdyttämään työntekijän työhönsä. Perehdytystä ei silti tule ajatella vain pakollisena velvollisuutena, vaan mahdollisuutena. Perehdytys on yksi uuden työntekijän ensikokemuksista uudessa työpaikassa ja sen luoma ensivaikutelma voi kestää pitkään – oli kokemus positiivinen tai negatiivinen. Jokainen perehdytysprosessi on yritykselle investointi, mille odotetaan saavan vastinetta. Hyvin suunniteltu perehdytys nopeuttaa työntekijän kehittymistä lisäarvoa tuottavaksi tekijäksi.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Posti Kuljetus Oy, Helsingin kevyen kuljetuksen toimipiste. Toimeksiantajan toiveena oli saada kyseisen työpisteen ajojärjestelijöille perehdytyssuunnitelma. Aiemmat perehdytyssuunnitelmat olivat lähes koko organisaation yhteisiä ja kohdennettu suunnitelma koettiin hyödylliseksi. Ajotoimistoon palkataan harvoin uusia työntekijöitä, minkä vuoksi suunnitelman päivittäminen nostettiin yhdeksi haasteeksi. Lisätavoitteena oli selvittää laajemmin perehdytyksen hyötyjä. Perehdytyksestä pohdittiin apua työelämän ongelmiin, kuten lisääntyneisiin irtisanoutumisaikeisiin. Kerätyt tiedot auttavat toimeksiantajan lisäksi muita yrityksiä.
Perustutkimuksella kerättiin tietoa yleisesti perehdytyksestä, sen suunnitelmallisuudesta ja hyödyistä sekä nykyhetken työelämätilanteesta. Perehdytyksellä havaittiin olevan monenlaisia vaikutuksia työhyvinvointiin. Kerätty tieto kohdennettiin työyksikön tarpeisiin soveltavan tutkimuksen avulla. Osallistuvalla havainnoinnilla kartoitettiin perehdytykseen vaikuttavia tekijöitä. Havaintoja käytettiin pohjana kyselyyn, millä selvitettiin miten työntekijät kokevat havaitut seikat. Kysymykset koskivat perehdytyssuunnitelman muotoa, perehdyttäjän valintaa sekä asiakirjojen päivittämistä. Saatujen vastausten perusteella luotiin muistilista perehdytyksen tueksi. Yksinkertainen muistilista on nopea päivittää ja muokata senhetkisiin tarpeisiin. Helpon muokattavuuden vuoksi myös muut organisaatiot voivat hyötyä tehdystä suunnitelmasta. Familiarisation is important for every company hiring employees. Although familiarisation is obligated by The Occupational Safety and Health Act, it should not be seen as a mandatory obligation, but as an opportunity. Orientation is one of a new employee's first experiences in a new workplace, and the first impression it creates can last a long time - whether the experience is positive or negative. Each orientation process is an investment for the company, which is expected to be value for money. A well-planned orientation accelerates the employee’s development into a value-producing individual.
Helsinki light transport unit of Posti Kuljetus Oy is the client of the thesis. The goal set by the client was an orientation plan for the transport coordinators of the work unit in question. Targeted orientation plan thought to be useful because previous plans were organizationally common. The orientation plan updating was one of the challenges, as new transport coordinators are rarely hired. An additional goal was to collect more information about the benefits of orientation. Orientation was considered to help with problems in working life, such as increased intentions to quit. Collected information can benefit other organizations also.
Information about orientation in general, its planning and benefits, and current working life situation was gathered by basic research. Well-being at work was found out to be affected many ways by the orientation. The collected information was targeted to the needs of the work unit with applied research. Perception was used to chart some factors influencing orientation. The observations were used as a basis for a survey, to find out how observed aspects were experienced by the employees. The survey was about the format of the orientation plan, the selection of the orientation provider, and the updating of documents. A checklist was created to support the orientation based on the answers received. A simple checklist is quick to update and modify to meet current needs. Other organizations can also benefit from the plan, due to the easy customization.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Posti Kuljetus Oy, Helsingin kevyen kuljetuksen toimipiste. Toimeksiantajan toiveena oli saada kyseisen työpisteen ajojärjestelijöille perehdytyssuunnitelma. Aiemmat perehdytyssuunnitelmat olivat lähes koko organisaation yhteisiä ja kohdennettu suunnitelma koettiin hyödylliseksi. Ajotoimistoon palkataan harvoin uusia työntekijöitä, minkä vuoksi suunnitelman päivittäminen nostettiin yhdeksi haasteeksi. Lisätavoitteena oli selvittää laajemmin perehdytyksen hyötyjä. Perehdytyksestä pohdittiin apua työelämän ongelmiin, kuten lisääntyneisiin irtisanoutumisaikeisiin. Kerätyt tiedot auttavat toimeksiantajan lisäksi muita yrityksiä.
Perustutkimuksella kerättiin tietoa yleisesti perehdytyksestä, sen suunnitelmallisuudesta ja hyödyistä sekä nykyhetken työelämätilanteesta. Perehdytyksellä havaittiin olevan monenlaisia vaikutuksia työhyvinvointiin. Kerätty tieto kohdennettiin työyksikön tarpeisiin soveltavan tutkimuksen avulla. Osallistuvalla havainnoinnilla kartoitettiin perehdytykseen vaikuttavia tekijöitä. Havaintoja käytettiin pohjana kyselyyn, millä selvitettiin miten työntekijät kokevat havaitut seikat. Kysymykset koskivat perehdytyssuunnitelman muotoa, perehdyttäjän valintaa sekä asiakirjojen päivittämistä. Saatujen vastausten perusteella luotiin muistilista perehdytyksen tueksi. Yksinkertainen muistilista on nopea päivittää ja muokata senhetkisiin tarpeisiin. Helpon muokattavuuden vuoksi myös muut organisaatiot voivat hyötyä tehdystä suunnitelmasta.
Helsinki light transport unit of Posti Kuljetus Oy is the client of the thesis. The goal set by the client was an orientation plan for the transport coordinators of the work unit in question. Targeted orientation plan thought to be useful because previous plans were organizationally common. The orientation plan updating was one of the challenges, as new transport coordinators are rarely hired. An additional goal was to collect more information about the benefits of orientation. Orientation was considered to help with problems in working life, such as increased intentions to quit. Collected information can benefit other organizations also.
Information about orientation in general, its planning and benefits, and current working life situation was gathered by basic research. Well-being at work was found out to be affected many ways by the orientation. The collected information was targeted to the needs of the work unit with applied research. Perception was used to chart some factors influencing orientation. The observations were used as a basis for a survey, to find out how observed aspects were experienced by the employees. The survey was about the format of the orientation plan, the selection of the orientation provider, and the updating of documents. A checklist was created to support the orientation based on the answers received. A simple checklist is quick to update and modify to meet current needs. Other organizations can also benefit from the plan, due to the easy customization.