Integrering av Azure OpenAI med HR material till Microsoft Teams
Karell, Jeremie (2024)
Karell, Jeremie
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052113748
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052113748
Tiivistelmä
Syftet med denna avhandling var att utforska och realisera potentialen i att integrera Azure AI-tjänster med skräddarsydda innehållslösningar för Microsoft Teams. Denna ambition grundar sig i den utmaning många organisationer står inför idag: hanteringen av stora datamängder spridda över flera plattformar, vilket skapar en betydande belastning i att söka och återanvända information. Denna problematik blir särskilt påtaglig i kommunikationsverktyg såsom Slack, där återkommande frågor ofta ställs i olika kanaler, vilket indikerar en brist på effektiv åtkomst och återanvändning av befintlig kunskap inom organisationen. Det övergripande målet med arbetet var att utveckla en chattbot som integrerar Microsofts molnbaserade tjänster, särskilt Azure OpenAI, för att skapa en lösning som kan identifiera och automatiskt besvara de vanligaste frågorna som ställs inom en organisation. Genom att implementera lösningen i Microsoft Teams, syftar projektet till att förbättra informationsflödet och kunskapsdelningen inom organisationer. Detta kommer inte bara att minska den tid som medarbetare spenderar på att söka efter information, utan också främja en mer effektiv användning av organisationens samlade kunskapsbas. Utöver att tillhandahålla automatiska svar, loggar chatboten användarens frågor och chatbotens svar. Denna lösning ger värdefulla insikter om eventuella kunskapsluckor eller brister i det befintliga materialet. Detta möjliggör för organisationer att inte bara identifiera vilken information som efterfrågas mest, utan också att proaktivt uppdatera och för-bättra sitt innehåll för att bättre motsvara användarnas behov. Framtida arbete skulle kunna utforska kostnader bland olika leverantörer med liknande produkt. Det skulle även vara värdefullt att undersöka hur mycket denna chattbot minskar Service Desken och HR gruppens arbetsmängd.