Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma siivousalan yritys Sarablelle
Koponen, Sara (2024)
Koponen, Sara
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051713069
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051713069
Tiivistelmä
Päiväkirjamuotoisen opinnäytetyön aiheena oli luoda sosiaalisen median markkinointisuunnitelma sekä sitä ohjaava markkinoinnin vuosikello toimeksiantajayritykselle. Opinnäytetyön toimeksiantajayrityksenä toimii kittiläläinen siivousalan yritys Sarable. Yrityksellä ei ollut entuudestaan sosiaalisen median markkinointisuunnitelmaa eikä minkäänlaista markkinointia sosiaalisessa mediassa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli rakentaa Sarablelle hyvä ja toimiva markkinoinnin pohja, jonka avulla yritys voi käynnistää sosiaalisen median markkinointinsa. Markkinointisuunnitelma tähtää lisäämään yrityksen tunnettuutta ja myyntiä sekä laajentamaan kohderyhmiä ja tavoittamaan enemmän potentiaalisia asiakkaita. Lisäksi luotiin markkinoinnin vuosikello yrittäjän arkea helpottamaan.
Opinnäytetyö toteutettiin päiväkirjamuotoisesti kahdeksan viikon seurantajaksolla. Jokaisella viikolla käsitellään ja avataan sosiaalisen median markkinointisuunnitelmaan kuuluvaa tietoperustaa sekä opinnäytetyöprosessia. Jokaisen viikon päätteeksi on kirjoitettu lyhyt viikkoanalyysi, jossa käydään lyhyesti läpi kuluneen viikon aikaansaannokset.
Tietoperustana opinnäytetyössä toimivat markkinoinnin kirjallisuus sekä valikoidut verkkolähteet. Opinnäytetyö on tietoperustan avulla luotu sosiaalisen median markkinointisuunnitelma, jossa arvioidaan yrityksen nykytilaa, kilpailijoita, kohderyhmiä, markkinoinnin tehtäviä ja tavoitteita, viestintä- ja markkinointikanavia, strategiaa sekä budjettia ja mittareita. Markkinointisuunnitelma rajattiin ajankäytöllisistä syistä sosiaaliseen mediaan ja kanaviksi valikoituivat Facebook ja Instagram.
Opinnäytetyön tavoitteena oli rakentaa Sarablelle hyvä ja toimiva markkinoinnin pohja, jonka avulla yritys voi käynnistää sosiaalisen median markkinointinsa. Markkinointisuunnitelma tähtää lisäämään yrityksen tunnettuutta ja myyntiä sekä laajentamaan kohderyhmiä ja tavoittamaan enemmän potentiaalisia asiakkaita. Lisäksi luotiin markkinoinnin vuosikello yrittäjän arkea helpottamaan.
Opinnäytetyö toteutettiin päiväkirjamuotoisesti kahdeksan viikon seurantajaksolla. Jokaisella viikolla käsitellään ja avataan sosiaalisen median markkinointisuunnitelmaan kuuluvaa tietoperustaa sekä opinnäytetyöprosessia. Jokaisen viikon päätteeksi on kirjoitettu lyhyt viikkoanalyysi, jossa käydään lyhyesti läpi kuluneen viikon aikaansaannokset.
Tietoperustana opinnäytetyössä toimivat markkinoinnin kirjallisuus sekä valikoidut verkkolähteet. Opinnäytetyö on tietoperustan avulla luotu sosiaalisen median markkinointisuunnitelma, jossa arvioidaan yrityksen nykytilaa, kilpailijoita, kohderyhmiä, markkinoinnin tehtäviä ja tavoitteita, viestintä- ja markkinointikanavia, strategiaa sekä budjettia ja mittareita. Markkinointisuunnitelma rajattiin ajankäytöllisistä syistä sosiaaliseen mediaan ja kanaviksi valikoituivat Facebook ja Instagram.