Nuorten naisten vastuullinen kulutuskäyttäytyminen vaatehankinnoissa
Myllynen, Laura (2024)
Myllynen, Laura
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051713078
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051713078
Tiivistelmä
Tässä työssä tarkasteltiin kulutuskäyttäytymistä ja yritysten vastuullista toimintaa. Tutkimustyyppisen työn keskeisin kysymys oli, miten kuluttajan tulisi toimia vaatteita ostaessa, jotta olisi vastuullinen. Opinnäytetyön tavoitteena oli ymmärtää vastuullisen kuluttamisen teemoja vaateteollisuuden kontekstissa.
Opinnäytetyön tietoperusta koostui kolmesta pääluvusta. Tietopohjassa määriteltiin muodin merkitystä kuluttajalle, populaarikulttuurin ja sosiaalisen median roolia pikamuoti-ilmiön luomisessa sekä kuluttajien muotiin liittyvää ostoprosessia. Vastuullisuuden eri osa-alueiden käsitteitä avataan sekä yrityksien että kuluttajien näkökulmaa. Työssä pohditaan myös vihreitä väittämiä ja vuonna 2026 voimaan astuvaa viherpesudirektiiviä. Muotiteollisuuden ongelmia käydään läpi tarkasti raaka-aineista tuotantoon. Kappaleessa on esitelty kaikki kuitutyypit eli luonnonkuidut, synteettiset kuidut, muuntokuidut ja eläinkuidut. Kaikista tyypeistä esitellään niiden suurimmat tekijät ja vertaillaan niitä. Myös tuotannon ongelmat liittyen toimitusketjun jäljittämiseen ja työskentelyolosuhteisiin tarkastellaan. Tietoperustan lähteinä käytettiin monipuolisesti kirjallisuutta ja verkkolähteitä.
Tämä on tutkimustyyppinen opinnäytetyö, jossa toteutettiin kvalitatiivinen tutkimus hyödyntäen teemahaastatteluita. Haastatteluihin osallistui helmikuun ja maaliskuun 2024 aikana kuusi 20—30-vuotiasta naiseksi identifioituvaa pääkaupunkiseudulla asuvaa henkilöä. Selvityksen perusteella voidaan todeta, että kuluttajien mielestä vastuulliset vaatevalinnat ovat mahdollisia nyky-yhteiskunnassa, mutta ne vaativat selvittämistyötä, ovat kalliita ja joissain tilanteissa hankalia tai eivät ole tarpeeksi houkuttelevia. Selvityksen mukaan hyvä materiaali on vastuullisuuden kannalta merkittävä asia, johon kiinnitetään huomiota ostopäätöstä tehdessä. Muita asioita vaatteiden alkuperästä kuluttajat eivät juurikaan selvitä.
Opinnäytetyön tietoperusta koostui kolmesta pääluvusta. Tietopohjassa määriteltiin muodin merkitystä kuluttajalle, populaarikulttuurin ja sosiaalisen median roolia pikamuoti-ilmiön luomisessa sekä kuluttajien muotiin liittyvää ostoprosessia. Vastuullisuuden eri osa-alueiden käsitteitä avataan sekä yrityksien että kuluttajien näkökulmaa. Työssä pohditaan myös vihreitä väittämiä ja vuonna 2026 voimaan astuvaa viherpesudirektiiviä. Muotiteollisuuden ongelmia käydään läpi tarkasti raaka-aineista tuotantoon. Kappaleessa on esitelty kaikki kuitutyypit eli luonnonkuidut, synteettiset kuidut, muuntokuidut ja eläinkuidut. Kaikista tyypeistä esitellään niiden suurimmat tekijät ja vertaillaan niitä. Myös tuotannon ongelmat liittyen toimitusketjun jäljittämiseen ja työskentelyolosuhteisiin tarkastellaan. Tietoperustan lähteinä käytettiin monipuolisesti kirjallisuutta ja verkkolähteitä.
Tämä on tutkimustyyppinen opinnäytetyö, jossa toteutettiin kvalitatiivinen tutkimus hyödyntäen teemahaastatteluita. Haastatteluihin osallistui helmikuun ja maaliskuun 2024 aikana kuusi 20—30-vuotiasta naiseksi identifioituvaa pääkaupunkiseudulla asuvaa henkilöä. Selvityksen perusteella voidaan todeta, että kuluttajien mielestä vastuulliset vaatevalinnat ovat mahdollisia nyky-yhteiskunnassa, mutta ne vaativat selvittämistyötä, ovat kalliita ja joissain tilanteissa hankalia tai eivät ole tarpeeksi houkuttelevia. Selvityksen mukaan hyvä materiaali on vastuullisuuden kannalta merkittävä asia, johon kiinnitetään huomiota ostopäätöstä tehdessä. Muita asioita vaatteiden alkuperästä kuluttajat eivät juurikaan selvitä.