Hållbarhetskommunikation : – Att kommunicera utan greenwash och greenhush samt att skapa trovärdighet
Sigg, Sofia (2024)
Sigg, Sofia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051913266
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051913266
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on strateginen kestävän kehityksen viestintä liike-elämässä, keskittyen ympäristötekijöihin. Nykyisessä kilpailuhenkisessä liiketoimintaympäristössä yrityksen kyky viestiä tehokkaasti on ratkaisevan tärkeää sen menestykselle, erityisesti ottaen huomioon sen vaikutuksen markkina-asemaan ja kilpailuetujen luomiseen. Työn tarkoituksena oli tutkia, miten organisaatiot integroivat kestävyyden liiketoimintaansa ja miten he viestivät siitä sidosryhmilleen. Tutkimuksen toteuttaminen sisälsi kirjallisuuskatsauksen olemassa olevasta teoriasta ja tutkimuksesta kestävän kehityksen viestinnästä, sekä erilaisia tietojenkeruumenetelmiä dynaamisen ja luovan tutkimuksen luomiseksi.
Menetelmiin sisältyi oman analyysityökalun kehittäminen kyselylomakkeen muodossa kestävän kehityksen viestinnän arvioimiseksi organisaatiossa. Puolirakenteinen haastattelu toteutettiin tutkitun yrityksen kanssa analysoimaan heidän olemassa olevia viestintästrategioitaan, toimintaperiaatteitaan ja ulkoista viestintäänsä. Tämän jälkeen tiedot koottiin ehdotusten ja uusien näkökulmien antamiseksi. Työ sisälsi myös ympäristöpolitiikan laatimisen kestävän kehityksen viestinnän perustaksi.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että on tärkeää olla keskittymättä pelkästään kestävän kehityksen toimien raportointiin, vaan myös viestittää niistä uskottavalla tavalla. Analysoimalla ja parantamalla yrityksen viestintästrategioita organisaatiot voivat luoda vahvemman yhteyden kestävän kehityksen toimiensa ja sidosryhmiensä välille. Tämä voi puolestaan edistää yrityksen brändin vahvistumista ja markkina-aseman vahvistamista, samalla kuin se mahdollistaa avoimemman keskustelun kestävyyskysymyksistä. Työ korostaa myös yleisiä sudenkuoppia kestävän kehityksen viestinnässä ja antaa suosituksia niiden välttämiseksi.
Menetelmiin sisältyi oman analyysityökalun kehittäminen kyselylomakkeen muodossa kestävän kehityksen viestinnän arvioimiseksi organisaatiossa. Puolirakenteinen haastattelu toteutettiin tutkitun yrityksen kanssa analysoimaan heidän olemassa olevia viestintästrategioitaan, toimintaperiaatteitaan ja ulkoista viestintäänsä. Tämän jälkeen tiedot koottiin ehdotusten ja uusien näkökulmien antamiseksi. Työ sisälsi myös ympäristöpolitiikan laatimisen kestävän kehityksen viestinnän perustaksi.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että on tärkeää olla keskittymättä pelkästään kestävän kehityksen toimien raportointiin, vaan myös viestittää niistä uskottavalla tavalla. Analysoimalla ja parantamalla yrityksen viestintästrategioita organisaatiot voivat luoda vahvemman yhteyden kestävän kehityksen toimiensa ja sidosryhmiensä välille. Tämä voi puolestaan edistää yrityksen brändin vahvistumista ja markkina-aseman vahvistamista, samalla kuin se mahdollistaa avoimemman keskustelun kestävyyskysymyksistä. Työ korostaa myös yleisiä sudenkuoppia kestävän kehityksen viestinnässä ja antaa suosituksia niiden välttämiseksi.