Ympäristövastuullisuusviestintä F1-maailmassa
Kotamies, Nina (2024)
Kotamies, Nina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051813104
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051813104
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin Formula 1-organisaation ympäristövastuullisuutta, sekä heidän ympäristövastuullisuusviestintäänsä mediassa.
Tavoitteena oli syventää ymmärrystä siitä, mikä on Formula 1-maailman nykytilanne ympäristövastuullisuuden, sekä siitä viestimisen näkökulmasta. Pohdittiin myös, miten Formula 1-organisaation ympäristövastuullisuusviestintää voisi tuoda paremmin ihmisten tietoisuuteen ja parantaa sitä globaalilla tasolla.
Työn tutkimus tuotettiin kyselynä, sekä haastatteluna ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin Google Forms -alustaa. Työn kyselyosuus lähetettiin moottoriurheilun asiantuntijoille, sekä faneille. Työn haastatteluosuudessa haastateltiin Formula 1-ympäristössä työskentelevää media-alan toimittajaa.
Työn tuloksena päätellään, että ihmiset pitävät ympäristövastuullisuusasioita tärkeinä. Koetaan kuitenkin, ettei Formula 1-organisaatio viesti mediassa siitä tarpeeksi. Kaivataan lisää tietoisuutta tehdyistä toimenpiteistä, sekä siitä mitä toimenpiteitä tullaan tekemään tulevaisuudessa. Hyödyntämällä median eri kanavia monipuolisesti olisi Formula 1-organisaatiolla mahdollisuudet lisätä ihmisten tietoisuutta ja vaikuttaa asenteisiin positiivisesti.
Tavoitteena oli syventää ymmärrystä siitä, mikä on Formula 1-maailman nykytilanne ympäristövastuullisuuden, sekä siitä viestimisen näkökulmasta. Pohdittiin myös, miten Formula 1-organisaation ympäristövastuullisuusviestintää voisi tuoda paremmin ihmisten tietoisuuteen ja parantaa sitä globaalilla tasolla.
Työn tutkimus tuotettiin kyselynä, sekä haastatteluna ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin Google Forms -alustaa. Työn kyselyosuus lähetettiin moottoriurheilun asiantuntijoille, sekä faneille. Työn haastatteluosuudessa haastateltiin Formula 1-ympäristössä työskentelevää media-alan toimittajaa.
Työn tuloksena päätellään, että ihmiset pitävät ympäristövastuullisuusasioita tärkeinä. Koetaan kuitenkin, ettei Formula 1-organisaatio viesti mediassa siitä tarpeeksi. Kaivataan lisää tietoisuutta tehdyistä toimenpiteistä, sekä siitä mitä toimenpiteitä tullaan tekemään tulevaisuudessa. Hyödyntämällä median eri kanavia monipuolisesti olisi Formula 1-organisaatiolla mahdollisuudet lisätä ihmisten tietoisuutta ja vaikuttaa asenteisiin positiivisesti.