Satakunnan ammattikorkeakoulun sähköauton sähköjärjestelmän ohjauksen päivitys
Järvenpää, Juha (2014)
Järvenpää, Juha
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120217883
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120217883
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli korvata Satakunnan ammattikorkeakoulun Volkswagen Kleinbus sähköauton sähköjärjestelmän ohjaus sulautetulla järjestelmällä. Autossa oli Beckhoff:n logiikalla toteutettu ohjaus. Vanha ohjausjärjestelmä oli paljon tehoa kuluttava ja hidas käynnistymään ja sammumaan.
Ohjausjärjestelmä ohjaa muun muassa valoja, moottorin ja akkukotelon tuulettimia sekä mittaa lämpötiloja ja nopeutta. Moottorin ohjaukseen ja lataukseen on omat järjestelmänsä. Kosketusnäytöltä voidaan kytkeä päälle esimerkiksi stereot, invertteri ja alustavalot. Alustavalojen väri ja valon voimakkuus voidaan asettaa kosketusnäytöltä. Näytöllä näytetään nopeus, lämpötilat ja perinteiset symbolit valoille ja muille laitteille.
Työssä käytettiin Arduino Mega ADK:ta ohjaamaan järjestelmää ja lukemaan antureita. Kosketusnäyttöä ohjaa Raspberry Pi pienoistietokone. Arduinon päälle kytkentärimoihin kiinni suunniteltiin kytkentäpiirilevy, jossa on ruuviliittimet tuleville signaaleille ja lähteville ohjauksille sekä tarvittavat jännitetasomuutokset. Kytkentäpiirilevy tilattiin erillisosina ja koottiin juottamalla ammattikorkeakoulun tiloissa. Uusi ohjausjärjestelmä asennettiin sähköautoon ja testattiin sen toimivuus.
Työn toteutuksen pääosat olivat kytkentäpiirilevyn suunnittelu ja kokoaminen, Arduinon ohjelmoiminen C-kielellä, Raspberry Pi:n ohjelmoiminen Java-kielellä ja asennus autoon sekä testaus. Järjestelmä on pyritty tekemään siten, että sen muokkaaminen on mahdollista myöhemmin. Esimerkiksi kosketusnäytön grafiikat ovat yhdessä kansiossa png-muodossa ja vaihdettavissa mihin tahansa samassa muodossa olevaan samankokoiseen kuvaan.
Ohjausjärjestelmä ohjaa muun muassa valoja, moottorin ja akkukotelon tuulettimia sekä mittaa lämpötiloja ja nopeutta. Moottorin ohjaukseen ja lataukseen on omat järjestelmänsä. Kosketusnäytöltä voidaan kytkeä päälle esimerkiksi stereot, invertteri ja alustavalot. Alustavalojen väri ja valon voimakkuus voidaan asettaa kosketusnäytöltä. Näytöllä näytetään nopeus, lämpötilat ja perinteiset symbolit valoille ja muille laitteille.
Työssä käytettiin Arduino Mega ADK:ta ohjaamaan järjestelmää ja lukemaan antureita. Kosketusnäyttöä ohjaa Raspberry Pi pienoistietokone. Arduinon päälle kytkentärimoihin kiinni suunniteltiin kytkentäpiirilevy, jossa on ruuviliittimet tuleville signaaleille ja lähteville ohjauksille sekä tarvittavat jännitetasomuutokset. Kytkentäpiirilevy tilattiin erillisosina ja koottiin juottamalla ammattikorkeakoulun tiloissa. Uusi ohjausjärjestelmä asennettiin sähköautoon ja testattiin sen toimivuus.
Työn toteutuksen pääosat olivat kytkentäpiirilevyn suunnittelu ja kokoaminen, Arduinon ohjelmoiminen C-kielellä, Raspberry Pi:n ohjelmoiminen Java-kielellä ja asennus autoon sekä testaus. Järjestelmä on pyritty tekemään siten, että sen muokkaaminen on mahdollista myöhemmin. Esimerkiksi kosketusnäytön grafiikat ovat yhdessä kansiossa png-muodossa ja vaihdettavissa mihin tahansa samassa muodossa olevaan samankokoiseen kuvaan.