Moniammatillinen yhteistyö koulukuraattorin työssä: Kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Laakko, Taru (2024)
Laakko, Taru
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051612542
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051612542
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tutkimustehtävänä oli selvittää koulukuraattorien onnistunutta moniamma-tillista yhteistyötä. Tutkimuskysymyksenä oli selvittää mitkä tekijät mahdollistavat onnis-tuneen moniammatillisen yhteistyön.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, joka toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsaukse-na. Kirjallisuuskatsaukseen valikoitui neljä pro gradu -tutkielmaa ja yksi ylemmän ammat-tikorkeakoulun opinnäytetyö. Tutkimusaineiston analysointimenetelmänä toimi aineisto-lähtöinen analysointi.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että onnistunut moniammatillinen yhteistyö koostuu monesta eri tekijästä. Onnistuneen moniammatillisen yhteistyön tekijöitä ovat muun mu-assa työntekijöiden välinen luottamus, toisten työnkuvan tunteminen, yhteiset toimintata-vat sekä riittävät resurssit. Jatkossa voisi tutkia miten oppilaat, opiskelijat ja huoltajat ko-kevat moniammatillisen yhteistyön. The research task of this thesis was to examine multiprofessional collaboration in the work of school social workers. The research question was which factors enable success-ful multiprofessional collaboration.
This thesis was carried out as qualitative study using descriptive literature review as the method. Total of five Master´s Thesis were selected for the literature review. The studies were analysed by using data-based content analysis.
The study results indicate that successful multiprofessional collaboration consist of many different factors. These factors are for example trust, knowing each other’s job descrip-tion, shared procedures, and sufficient resources. In the future it could be investigated how pupils, students, and guardians experience multiprofessional collaboration.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, joka toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsaukse-na. Kirjallisuuskatsaukseen valikoitui neljä pro gradu -tutkielmaa ja yksi ylemmän ammat-tikorkeakoulun opinnäytetyö. Tutkimusaineiston analysointimenetelmänä toimi aineisto-lähtöinen analysointi.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että onnistunut moniammatillinen yhteistyö koostuu monesta eri tekijästä. Onnistuneen moniammatillisen yhteistyön tekijöitä ovat muun mu-assa työntekijöiden välinen luottamus, toisten työnkuvan tunteminen, yhteiset toimintata-vat sekä riittävät resurssit. Jatkossa voisi tutkia miten oppilaat, opiskelijat ja huoltajat ko-kevat moniammatillisen yhteistyön. The research task of this thesis was to examine multiprofessional collaboration in the work of school social workers. The research question was which factors enable success-ful multiprofessional collaboration.
This thesis was carried out as qualitative study using descriptive literature review as the method. Total of five Master´s Thesis were selected for the literature review. The studies were analysed by using data-based content analysis.
The study results indicate that successful multiprofessional collaboration consist of many different factors. These factors are for example trust, knowing each other’s job descrip-tion, shared procedures, and sufficient resources. In the future it could be investigated how pupils, students, and guardians experience multiprofessional collaboration.