Valokuvaajan portfolio
Halonen, Emilia (2024)
Halonen, Emilia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051511973
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051511973
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli laatia valokuvaajan portfolio. Taustalla oli tarve sellaisesta portfoliosta, joka olisi helppo jakaa potentiaalisille asiakkaille ja työnantajille. Tavoitteena oli siis rakentaa portfolio, jossa esiteltäisiin edustavia valokuvausnäytteitä muutamien kuvien avulla. Tätä portfoliota varten käytettiin niin vanhoja kuvia kuin täysin uusiakin kuvia, jotka kuvattiin opinnäytetyöprosessin aikana.
Tietoperustassa käsitellään henkilöbrändiä sekä sosiaalisen median trendejä ja niiden vaikutusta valokuvaamiseen. Henkilöbrändi on yksinkertaisimmillaan sitä, miten muut näkevät henkilön ja hänen toimintansa. Sosiaalisessa mediassa henkilöbrändiä voidaan rakentaa esimerkiksi kommentoinnilla ja tuottamalla omannäköistä sisältöä.
Sosiaalisen median trendeissä nähdään tällä hetkellä suuresti tekoälyn vaikutus sisältöön. Tekoälyn kehittyessä vaaditaan jokaiselta parempaa tarkkaavaisuutta, sillä tekoälyllä pystytään luomaan koko ajan aidomman näköistä sisältöä. Valokuvaajille tekoäly voidaan nähdä haasteena, sillä tekoäly käyttää aitoja valokuvia lähteenään uusien valokuvien luontiin.
Opinnäytetyössä käydään läpi portfolion kokoamisprosessi. Prosessin alussa tutkittiin kohderyhmiä, valittiin valokuvien aihealueet ja portfolioon päätyvät kuvat. Kuvien aihealueiksi valikoitiin potrettikuvat, hevoskuvat, koirakuvat sekä ruokakuvat. Seuraavana oli valinta portfolion toteutusmuodosta. Tässä päädyttiin tekemään portfolio pdf-muotoon, koska se oli useiden asioiden puolesta käytännöllisin vaihtoehto tämänhetkiseen tilanteeseen. Tässä muodossa oleva portfolio on nopeaa jakaa sellaisissa tilanteissa, joissa aikaa ei ole tuhlattavaksi. Pdf-muotoinen portfolio mahdollistaa myös esimerkiksi nopeiden muokkausten suorittamisen helposti.
Käytettävyydeltään pdf-muotoinen portfolio tarjoaa kaiken tämänhetkiseen tarpeeseen. Se esittelee tarvittavat työnäytteet ja antaa näytteen kuvaajan kuvaustyylistä sekä editointityylistä. Tulevaisuudessa portfolion kehittäminen muodostuu esimerkiksi uusien kuvien lisäämisestä sekä mahdollisesti sosiaaliseen mediaan luotavista portfoliotileistä.
Tietoperustassa käsitellään henkilöbrändiä sekä sosiaalisen median trendejä ja niiden vaikutusta valokuvaamiseen. Henkilöbrändi on yksinkertaisimmillaan sitä, miten muut näkevät henkilön ja hänen toimintansa. Sosiaalisessa mediassa henkilöbrändiä voidaan rakentaa esimerkiksi kommentoinnilla ja tuottamalla omannäköistä sisältöä.
Sosiaalisen median trendeissä nähdään tällä hetkellä suuresti tekoälyn vaikutus sisältöön. Tekoälyn kehittyessä vaaditaan jokaiselta parempaa tarkkaavaisuutta, sillä tekoälyllä pystytään luomaan koko ajan aidomman näköistä sisältöä. Valokuvaajille tekoäly voidaan nähdä haasteena, sillä tekoäly käyttää aitoja valokuvia lähteenään uusien valokuvien luontiin.
Opinnäytetyössä käydään läpi portfolion kokoamisprosessi. Prosessin alussa tutkittiin kohderyhmiä, valittiin valokuvien aihealueet ja portfolioon päätyvät kuvat. Kuvien aihealueiksi valikoitiin potrettikuvat, hevoskuvat, koirakuvat sekä ruokakuvat. Seuraavana oli valinta portfolion toteutusmuodosta. Tässä päädyttiin tekemään portfolio pdf-muotoon, koska se oli useiden asioiden puolesta käytännöllisin vaihtoehto tämänhetkiseen tilanteeseen. Tässä muodossa oleva portfolio on nopeaa jakaa sellaisissa tilanteissa, joissa aikaa ei ole tuhlattavaksi. Pdf-muotoinen portfolio mahdollistaa myös esimerkiksi nopeiden muokkausten suorittamisen helposti.
Käytettävyydeltään pdf-muotoinen portfolio tarjoaa kaiken tämänhetkiseen tarpeeseen. Se esittelee tarvittavat työnäytteet ja antaa näytteen kuvaajan kuvaustyylistä sekä editointityylistä. Tulevaisuudessa portfolion kehittäminen muodostuu esimerkiksi uusien kuvien lisäämisestä sekä mahdollisesti sosiaaliseen mediaan luotavista portfoliotileistä.