Svenska Yle i allmänhetens tjänst : Hur utvecklar man programidéer till innehåll som allmänheten har behov av?
Koivumäki, Oskar (2014)
Koivumäki, Oskar
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121620027
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121620027
Tiivistelmä
En fragmentering av mediemarknaden och stora förändringar i tv-tittarmönstret är en realitet som dagens mediebolag jobbar med. Rundradion har utöver den givna konkurrensen med bl.a. kommersiella mediebolag, ett lagstadgat ansvar att axla och står inför stora utmaningar i dagens digitaliserade medielandskap. En central fråga i detta examensarbete är hur man utvecklar programidéer till färdiga koncept som ryms inom ramarna för public service. Metoderna grundar sig i Rundradions norska motsvarighet, NRK:s metoder för programutveckling. NRK:s utvecklingschef, Ole Hedemann, har arbetat fram disciplinerade metoder för programutveckling, och dessa har Svenska Yle, med en del modifikationer börjat använda. Innan jag börjar beskriva Rundradions sätt att producera allmännyttiga programkoncept, klargör jag i arbetet vad begreppet public service innebär i Finland. I arbetet kommer jag att genom empiriska fallstudier och med stöd av relevant litteratur, samt utdrag ur min praktikdagbok beskriva programutvecklingsmetoder som Svenska Yle använder för att utveckla programidéer till allmännyttiga programkoncept. Genom en tv-serie som utvecklades under min praktiktid på Svenska Yles avdelning Fakta och fiktion, beskriver jag kedjan från idé till koncept. A fragmentation of the media market, and major changes in TV viewing patterns are a reality that today´s media companies are working with. The Finnish public service broad-casting company Yle, has in addition to the given competition with the commercial media companies, also a statutory responsibility to shoulder, and face major challenges in today´s digital media landscape. A central question in this thesis is how to develop program ideas into concepts that fit within the framework of public service. The methods are based on Yle´s Norwegian counterpart, NRK´s methods for program development. NRK´s de-velopment manager, Ole Hedemann, have developed disciplined methods for program development, and Svenska Yle have begun to use these methods with some modifica-tions. Before I begin to describe Yle´s way of producing public service programs, I will clarify the meaning of public service in Finland. In this Theseus I will through empirical case studies, and with support of relevant literature and extracts from my internship diary describe the methods that Svenska Yle use to develop program ideas to public service programs. Through a television series that was developed during my internship at Svenska Yle´s department, Fakta och fiktion, I will describe the chain from idea to Concept.