Ähtärin matkailulehden vaikutus kaupungista saatuun mielikuvaan
Hakkarainen, Milla (2024)
Hakkarainen, Milla
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051411701
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051411701
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Ähtärin kaupunki. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaisia mielikuvia Ähtärin matkailulehti herättää Ähtärin kaupungista ja onko sillä vaikutusta Ähtärin vetovoimaisuuteen. Tuoreimmassa Ähtärin kaupungin kaupunkistrategiassa mainitaan, että kaupungin yksi yleisistä tavoitteista on Ähtäri-brändin vahvistaminen. Kaupunki haluaa vahvistaa Ähtäri-brändin positiivista ja yhteisöllistä mielikuvaa eri kanavissaan. Yksi näistä kanavista on joka vuosi ilmestyvä matkailulehti, jota tuotetaan tuhansia kappaleita vuosittain. Lehden julkaisuvuosien aikana lehdestä, ja sen konkreettisista hyödyistä ei ole tiedettävästi tehty tutkimuksia toimeksiantajalle.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu useasta eri aiheesta. Ensimmäisenä käsitellään brändi-termiä, kuntabrändiä, ja sitä miten kuntabrändäystä toteutetaan Ähtärin kaupungissa. Paikka- ja matkailumarkkinoinnin teoriaosuudessa käydään lävitse, miten markkinoinnin keinoja voidaan soveltaa kuntien markkinointiin. Imago, maine ja mielikuva -osuudessa määritellään kyseiset termit ja se, minkä takia ne on hyvä hallita brändin suunnittelussa. Viimeinen teoriaosuus käsittelee sitä, miksi visuaalinen ilme täytyy ottaa huomioon brändäyksessä.
Empiirinen tutkimus koostui määrällisestä tutkimuksesta, joka toteutettiin pääsääntöisesti verkkokyselynä. Aineistoa kerättiin myös messuilla suullisena kyselynä. Verkkokysely jaettiin Ähtärin kaupungin sosiaalisen median kanavissa. Verkkokyselyssä kartoitettiin vastaajien taustaa, jotta kyselyn tärkeimpiä mielikuvakysymyksiä osattiin tarkastella luotettavasti.
Tutkimuksen tulokset tarjoavat toimeksiantajalle arvokkaita työkaluja Ähtärin matkailulehden arvioimiseen yhtenä viestintäkanavanaan. Tulokset osoittavat, että matkailulehti vahvistavaa myönteisiä mielikuvia kaupungista ja herättää kiinnostusta Ähtäriin matkakohteena.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu useasta eri aiheesta. Ensimmäisenä käsitellään brändi-termiä, kuntabrändiä, ja sitä miten kuntabrändäystä toteutetaan Ähtärin kaupungissa. Paikka- ja matkailumarkkinoinnin teoriaosuudessa käydään lävitse, miten markkinoinnin keinoja voidaan soveltaa kuntien markkinointiin. Imago, maine ja mielikuva -osuudessa määritellään kyseiset termit ja se, minkä takia ne on hyvä hallita brändin suunnittelussa. Viimeinen teoriaosuus käsittelee sitä, miksi visuaalinen ilme täytyy ottaa huomioon brändäyksessä.
Empiirinen tutkimus koostui määrällisestä tutkimuksesta, joka toteutettiin pääsääntöisesti verkkokyselynä. Aineistoa kerättiin myös messuilla suullisena kyselynä. Verkkokysely jaettiin Ähtärin kaupungin sosiaalisen median kanavissa. Verkkokyselyssä kartoitettiin vastaajien taustaa, jotta kyselyn tärkeimpiä mielikuvakysymyksiä osattiin tarkastella luotettavasti.
Tutkimuksen tulokset tarjoavat toimeksiantajalle arvokkaita työkaluja Ähtärin matkailulehden arvioimiseen yhtenä viestintäkanavanaan. Tulokset osoittavat, että matkailulehti vahvistavaa myönteisiä mielikuvia kaupungista ja herättää kiinnostusta Ähtäriin matkakohteena.