Design Sprint tuotekehityksen tukena
Hakala, Marjo (2024)
Hakala, Marjo
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051311278
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051311278
Tiivistelmä
Etä- ja hybridityöstä on tullut tavanomaista etenkin tietotekniikan alalla. Tämä luo työntekijän mukaan joko positiivisia tai negatiivisia vaikutuksia työn tekemiseen. Etätyön ongelmakohdiksi onkin tunnistettu mm. erilaisia työhön ja työympäristöön sekä kommunikaatioon liittyviä haasteita, häiriöitä ja puutteita. Edellä mainituilla ongelmilla nähdään olevan vaikutusta mm. innovointiin ja tietotyössä vaikutukset ulottuvat oletettavasti myös käyttäjälähtöiseen suunnitteluun kuten myös koko tuotekehitykseen. Näistä syistä on ajankohtaista pohtia tietojärjestelmien suunnittelun työskentelytapojen uudistamista sekä yhteiskehittämisen ja käyttäjälähtöisyyden lisäämistä.
Opinnäytetyön aihe valikoitui yleisestä työskentelytapojen monipuolistamisen tarpeesta sekä yrityksen tarpeesta löytää uusia tapoja tietojärjestelmien suunnitteluun ja kehittämiseen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa, miten palvelumuotoilua ja Design Sprint -menetelmää voidaan hyödyntää tietojärjestelmien ominaisuuksien ja toiminnallisuuksien suunnittelussa ja kehittämisessä. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää ja tehostaa Mylab Oy:n toimintamalleja tuomalla lisää yhteiskehittämistä ja käyttäjälähtöisyyttä suunnitteluun.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä palvelumuotoilun periaatteita hyödyntäen. Osana opinnäytetyöprosessia toteutettiin kolmipäiväinen Design Sprint -työpaja, johon osallistui 14 henkilöä. Aineisto kerättiin työpajan aikana havainnoin ja ryhmähaastatteluin sekä työpajan päätteeksi tehdyllä kyselyllä. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla. Tulosten pohjalta laadittiin yhteenveto osallistujien kokemuksista Design Sprintiin osallistumisesta.
Tutkimustulokset osoittavat, että Design Sprint oli osallistujille mielekäs ja antoisa kokeilu, joka mahdollisti yhteisen keskustelun ja käsityksen syntymisen osallistujille. Osallistujat pitivät lähityöstä ja siitä, että Design Sprintin jälkeen kaikilla osallistujilla oli yhteinen tietämys käsiteltävästä aiheesta.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että palvelumuotoilu ja Design Sprint ovat hyödyllisiä menetelmiä tietojärjestelmien suunnittelussa ja kehittämisessä. Työpajamuotoinen työskentely mahdollistaa osallistujille työskentelyn mielekkyyden ja vaihtelun lisäten osallistujien aktiivisuutta, innostumista, motivoitumista sekä yhteistoimintaa. Sprintin aikaisella häiriöiden minimoinnilla voidaan vaikuttaa osallistujien työskentelyn tuottavuuteen, tehokkuuteen ja mielekkyyteen.
Opinnäytetyön aihe valikoitui yleisestä työskentelytapojen monipuolistamisen tarpeesta sekä yrityksen tarpeesta löytää uusia tapoja tietojärjestelmien suunnitteluun ja kehittämiseen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa, miten palvelumuotoilua ja Design Sprint -menetelmää voidaan hyödyntää tietojärjestelmien ominaisuuksien ja toiminnallisuuksien suunnittelussa ja kehittämisessä. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää ja tehostaa Mylab Oy:n toimintamalleja tuomalla lisää yhteiskehittämistä ja käyttäjälähtöisyyttä suunnitteluun.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä palvelumuotoilun periaatteita hyödyntäen. Osana opinnäytetyöprosessia toteutettiin kolmipäiväinen Design Sprint -työpaja, johon osallistui 14 henkilöä. Aineisto kerättiin työpajan aikana havainnoin ja ryhmähaastatteluin sekä työpajan päätteeksi tehdyllä kyselyllä. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla. Tulosten pohjalta laadittiin yhteenveto osallistujien kokemuksista Design Sprintiin osallistumisesta.
Tutkimustulokset osoittavat, että Design Sprint oli osallistujille mielekäs ja antoisa kokeilu, joka mahdollisti yhteisen keskustelun ja käsityksen syntymisen osallistujille. Osallistujat pitivät lähityöstä ja siitä, että Design Sprintin jälkeen kaikilla osallistujilla oli yhteinen tietämys käsiteltävästä aiheesta.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että palvelumuotoilu ja Design Sprint ovat hyödyllisiä menetelmiä tietojärjestelmien suunnittelussa ja kehittämisessä. Työpajamuotoinen työskentely mahdollistaa osallistujille työskentelyn mielekkyyden ja vaihtelun lisäten osallistujien aktiivisuutta, innostumista, motivoitumista sekä yhteistoimintaa. Sprintin aikaisella häiriöiden minimoinnilla voidaan vaikuttaa osallistujien työskentelyn tuottavuuteen, tehokkuuteen ja mielekkyyteen.