Kulturella skillnader i planeringsfasen av företagsevenemang : En jämförelse mellan företagsevenemang i Finland och Turkiet
Candolin, Fredrika (2014)
Candolin, Fredrika
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121519872
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121519872
Tiivistelmä
Syftet med detta examensarbete är att klargöra hur de kulturella skillnaderna mellan Finland och Turkiet beaktas i planering av företagsevenemang. Den teknologiska utvecklingen har lett till att flertal företag har expanderat till den internationella marknaden betydligt snabbare än förväntat och oväntade utmaningar har upp-stått. Studies syfte är att genom en djupare inblick i den finska samt turkiska kul-turen kunna identifiera de olikheter som måste beaktas i planeringen i företagsevenemang. Som referensföretag i studien har använts ett finskt evenemang företag med internationell verksamhet. De kulturella skillnaderna mellan Finland och Turkiet identifieras med hjälp av kvalitativa semi-strukturerade intervjuer och en teoretisk referensram som omfattar evenemang planering samt en definition beskrivning av begreppet kultur. Respondenterna i intervjun arbetar med planering av företagsevenemang med erfarenhet i antingen Finland eller Turkiet. Undersökningen bestod av sex stycken semi-strukturerade intervjuer som baserades på en intervju-guide vars syfte var att klargöra en kulturs beteendemönster i samband med företagsevenemang med hjälp av följande ämnen; språket, religionen, värderingar och attityder, sociala organisationer, utbildning, teknologi och material. Studiens resultat påvisade att med hjälp av olika tillvägagångsätt kan kulturella skillnader omvandlas från olikheter till styrkor som företaget kan dra nytta av. Resultatet beskriver de konkreta skillnader som finns mellan Finland och Turkiet samt hur de beaktas i planering av företagsevenemang. Slutligen kan konstateras att det hypotetiska antagande om kulturernas stora skillnad i planering av företagsevenemang inte stämmer utan processen ser väldigt lika ut i båda länderna. The purpose of this thesis is to identify the cultural differences between Finland and Turkey in the process of planning a corporate event. The globalization during the past decade has been so fast that some companies were forced to expand their business to the international market before they where ready. Therefore, some companies faced unexpected challenges with handling the cultural differences. This thesis will by looking into both the Finnish and Turkish culture in order to gain a better overlook of how to plan a corporate event in the different cultures.
The thesis will use a Finnish well-known event company as a reference. The result was examined with qualitative structured interviews, the theory behind corporate event planning and also a definition of culture. The respondents are all working for the reference company and have experience working with event planning in either Finland or Turkey. The interview guide was based on the following subject; language, religion, values and attitudes, social organisations, education, technology and material culture. The results of the study will explain the difference between the cultures and how to overcome them in planning a corporate event. The study will also present how to overcome and apply the differences. The study will also show that in the end differences between the cultures are not so remarkable as expected and that the process in both culture all in all is quite similar.
The thesis will use a Finnish well-known event company as a reference. The result was examined with qualitative structured interviews, the theory behind corporate event planning and also a definition of culture. The respondents are all working for the reference company and have experience working with event planning in either Finland or Turkey. The interview guide was based on the following subject; language, religion, values and attitudes, social organisations, education, technology and material culture. The results of the study will explain the difference between the cultures and how to overcome them in planning a corporate event. The study will also present how to overcome and apply the differences. The study will also show that in the end differences between the cultures are not so remarkable as expected and that the process in both culture all in all is quite similar.