5-6- vuotiaiden lasten mielenterveystaitojen tukeminen varhaiskasvatuksessa
Kannosto-Virtanen, Eeva; Liikala, Janika (2024)
Kannosto-Virtanen, Eeva
Liikala, Janika
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051010763
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051010763
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä tietoa lasten mielenterveystaitojen tukemisesta varhaiskasvatuksessa ja vahvistaa aiheeseen liittyvää osaamista. Opinnäytetyössä keskityttiin 5–6-vuotiaiden mielenterveystaitojen tukemiseen. Opinnäytetyön työelämänkumppanina toimi Kangasalan kaupungin varhaiskasvatus, jonka käyttöön opinnäytetyö jaetaan hyödynnettäväksi koulutuksessa ja tiedon jakamisessa.
Opinnäytetyöhön on koottu teoriaa ja konkreettisia menetelmiä. Tietoperustassa keskityttiin lasten mielenterveystaitoihin, tunne- ja vuorovaikutustaitoihin ja siihen, mitkä asiat tukevat edellä mainittuja.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin Kangasalan varhaiskasvattajia haastattelemalla. Toteutusvaiheessa järjestettiin kaksi ryhmämuotoista teemahaastattelua, joihin osallistui yhteensä 7 varhaiskasvatuksen ammattilaista. Teemahaastatteluihin osallistui eri ammattinimikkeellä toimivia varhaiskasvattajia. Vastaukset tallennettiin ja analysoitiin tiivistämällä litterointi ja etsimällä vastauksista oleelliset tutkimuskysymyksiin liittyvät vastaukset.
Opinnäytetyön keskeinen tulos oli varhaiskasvattajien kasvanut huoli lasten mielenterveyshaasteiden lisääntymisestä. Varhaiskasvattajat toivoivat kentälle lisää koulutusta lasten mielenterveystaitojen tukemiseen, helposti löydettävää materiaalia ja aikaa perehtyä ammattikirjallisuuteen. Varhaiskasvattajat korostivat myös jokaisen kasvattajan omaa vastuuta pohtia omaa kasvattajuuttaan, omia arvojaan ja aikuisen esimerkin tärkeyttä. Vastaajat pitivät tärkeinä tunne- ja vuorovaikutustaitojen ohjaamista arkisissa tilanteissa, ei pelkästään ohjattujen tuokioiden aikana.
Opinnäytetyöhön on koottu teoriaa ja konkreettisia menetelmiä. Tietoperustassa keskityttiin lasten mielenterveystaitoihin, tunne- ja vuorovaikutustaitoihin ja siihen, mitkä asiat tukevat edellä mainittuja.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin Kangasalan varhaiskasvattajia haastattelemalla. Toteutusvaiheessa järjestettiin kaksi ryhmämuotoista teemahaastattelua, joihin osallistui yhteensä 7 varhaiskasvatuksen ammattilaista. Teemahaastatteluihin osallistui eri ammattinimikkeellä toimivia varhaiskasvattajia. Vastaukset tallennettiin ja analysoitiin tiivistämällä litterointi ja etsimällä vastauksista oleelliset tutkimuskysymyksiin liittyvät vastaukset.
Opinnäytetyön keskeinen tulos oli varhaiskasvattajien kasvanut huoli lasten mielenterveyshaasteiden lisääntymisestä. Varhaiskasvattajat toivoivat kentälle lisää koulutusta lasten mielenterveystaitojen tukemiseen, helposti löydettävää materiaalia ja aikaa perehtyä ammattikirjallisuuteen. Varhaiskasvattajat korostivat myös jokaisen kasvattajan omaa vastuuta pohtia omaa kasvattajuuttaan, omia arvojaan ja aikuisen esimerkin tärkeyttä. Vastaajat pitivät tärkeinä tunne- ja vuorovaikutustaitojen ohjaamista arkisissa tilanteissa, ei pelkästään ohjattujen tuokioiden aikana.