Kestävän kehityksen huomioiminen monialaisen hyötypelikehityksen projektihallinnassa ja työtavoissa – Case Forest Kids
Kemppainen, Mervi (2024)
Kemppainen, Mervi
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051010624
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051010624
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli perehtyä projektihallinnan ja työtapojen kehittämiseen kestävän kehityksen näkökulmasta monialaisessa pelialan projektissa. Projektinhallinnan ja työtapojen kehittämisen on oltava linjassa kestävän kehityksen periaatteiden kanssa, mikä edellyttää kokonaisvaltaista lähestymistapaa. Tämä lähestymistapa sisältää suunnittelun, osallistamisen, koulutuksen, seurannan, viestinnän ja jatkuvan kehittämisen elementit.
Toiminnallisessa opinnäytetyössä laajasti etsittiin teoriaa ja tietoa lähdekirjallisuudesta. Käsiteltyjä aiheita olivat hyötypelien suunnittelu ja kehitys, kestävän kehityksen määrittely sekä monialainen pelikehitys. Toiminnallisessa osuudessa Forest Kids -projektin puitteissa toteutettiin kehitystoimintaa. Konkreettinen työkalu, AKTIVO-malli, kehitettiin tarkoituksena tuoda ratkaisu kestävän kehityksen huomioimiseen hyötypelin kehityksessä, erityisesti projektinhallinnan ja työtapojen osalta. Aineistoa etsittiin laajasti lähdekirjallisuudesta, artikkeleista ja tarpeellisista tutkimuksista, pyrkien löytämään tietoa eri lähteiden näkökulmista sopivista teemoista. Ensimmäiseksi pureuduttiin hyötypelin projektijohtamiseen keskittyen erityisesti kestävän kehityksen periaatteiden integroimiseen projektihallintaan. Aiheina olivat muun muassa resurssien tehokas käyttö, tiimityön organisointi ja projektin elinkaaren hallinta kestävän kehityksen näkökulmasta. Toisessa osassa tarkasteltiin hyötypelin kehittämistä ja projektihallinnan merkitystä kestävän kehityksen näkökulmasta. Käsiteltäviä aiheita olivat esimerkiksi pelinsuunnittelu ympäristöystävällisesti, pelinkehittäjien monialaisuuden hyödyt sekä yhteiskunnan ja kulttuurin vaikutus pelin kehittämiseen.
Opinnäytetyössä esiteltiin käytännön projektin case-tutkimus, Forest Kids -peliprojekti, jossa analysoitiin pelialan yrityksen prosessia kehittää ekologisesti kestävä hyötypeli. Case-tutkimuksessa tarkasteltiin hyötypeliprojektin lähtökohtia, toteutusta ja saavutettuja tuloksia kestävän kehityksen näkökulmasta. Lisäksi arvioitiin mahdollisia haasteita ja oppimiskokemuksia, jotka voivat hyödyttää muita pelinkehittäjiä vastaavissa hankkeissa. Lopuksi yhteenvedossa esiteltiin AKTIVO-malli sekä kestävän kehityksen ja johtamisen läpileikkaus hyötypelin kehityksessä.
Opinnäytetyössä käsiteltiin tätä näkökulmaa kehitetyn AKTIVO-mallin kautta, joka integroi kaikki nämä tärkeät näkökohdat. AKTIVO on lyhenne sanoista analysoi, kouluta, työkalut, integroi, viestintä ja osallista. Nämä toimenpiteet edellyttävät tiimiltä sitoutumista ja yhteistyötä sekä selkeää johtajuutta ja ohjausta kehitysprosessissa. Opinnäytetyössä käsiteltiin tätä teemaa kestävän kehityksen ja johtamisen läpileikkaus mallissa hyötypelin kehityksessä.
Toiminnallisessa opinnäytetyössä laajasti etsittiin teoriaa ja tietoa lähdekirjallisuudesta. Käsiteltyjä aiheita olivat hyötypelien suunnittelu ja kehitys, kestävän kehityksen määrittely sekä monialainen pelikehitys. Toiminnallisessa osuudessa Forest Kids -projektin puitteissa toteutettiin kehitystoimintaa. Konkreettinen työkalu, AKTIVO-malli, kehitettiin tarkoituksena tuoda ratkaisu kestävän kehityksen huomioimiseen hyötypelin kehityksessä, erityisesti projektinhallinnan ja työtapojen osalta. Aineistoa etsittiin laajasti lähdekirjallisuudesta, artikkeleista ja tarpeellisista tutkimuksista, pyrkien löytämään tietoa eri lähteiden näkökulmista sopivista teemoista. Ensimmäiseksi pureuduttiin hyötypelin projektijohtamiseen keskittyen erityisesti kestävän kehityksen periaatteiden integroimiseen projektihallintaan. Aiheina olivat muun muassa resurssien tehokas käyttö, tiimityön organisointi ja projektin elinkaaren hallinta kestävän kehityksen näkökulmasta. Toisessa osassa tarkasteltiin hyötypelin kehittämistä ja projektihallinnan merkitystä kestävän kehityksen näkökulmasta. Käsiteltäviä aiheita olivat esimerkiksi pelinsuunnittelu ympäristöystävällisesti, pelinkehittäjien monialaisuuden hyödyt sekä yhteiskunnan ja kulttuurin vaikutus pelin kehittämiseen.
Opinnäytetyössä esiteltiin käytännön projektin case-tutkimus, Forest Kids -peliprojekti, jossa analysoitiin pelialan yrityksen prosessia kehittää ekologisesti kestävä hyötypeli. Case-tutkimuksessa tarkasteltiin hyötypeliprojektin lähtökohtia, toteutusta ja saavutettuja tuloksia kestävän kehityksen näkökulmasta. Lisäksi arvioitiin mahdollisia haasteita ja oppimiskokemuksia, jotka voivat hyödyttää muita pelinkehittäjiä vastaavissa hankkeissa. Lopuksi yhteenvedossa esiteltiin AKTIVO-malli sekä kestävän kehityksen ja johtamisen läpileikkaus hyötypelin kehityksessä.
Opinnäytetyössä käsiteltiin tätä näkökulmaa kehitetyn AKTIVO-mallin kautta, joka integroi kaikki nämä tärkeät näkökohdat. AKTIVO on lyhenne sanoista analysoi, kouluta, työkalut, integroi, viestintä ja osallista. Nämä toimenpiteet edellyttävät tiimiltä sitoutumista ja yhteistyötä sekä selkeää johtajuutta ja ohjausta kehitysprosessissa. Opinnäytetyössä käsiteltiin tätä teemaa kestävän kehityksen ja johtamisen läpileikkaus mallissa hyötypelin kehityksessä.