Soittotekniikan kehittyminen Suzuki-menetelmässä : viulukoulut 1-5
Linna, Sara (2024)
Linna, Sara
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051010584
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051010584
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö sai alkunsa kiinnostuksesta tutkia soittotekniikan kehittymistä Suzuki-menetelmässä. Koko Suzuki-viulukoulu sisältää kymmenen osaa, mutta opinnäytetyössä syvennyttiin viiteen ensimmäiseen osaan. Jokainen teos analysoitiin huolellisesti, ja teoksista etsittiin uudet opeteltavat asiat jousikäden ja viulukäden näkökulmasta. Tulokset koottiin taulukkoon, josta saa kokonaiskäsityksen viulunsoiton tekniikan kehittymisestä Suzuki-menetelmässä.
Opinnäytetyössä pohdittiin Suzuki-menetelmää myös kriittisestä näkökulmasta ja tutkittiin, mitkä tekniset osa-alueet jäävät huomiotta. Suzuki-materiaalia käyttävän opettajan on tärkeää tiedostaa nämä puutteet, jotta hän osaa huomioida ne valitessaan oppilaalle lisämateriaaleja viulukoulun rinnalle.
Työ on tarkoitettu erityisesti viulunsoitonopettajille ja -opiskelijoille sekä viulunsoiton harrastajille. Myös oppilaiden vanhemmat, muiden jousisoitinten soittajat sekä opettajat voivat hyötyä tähän opinnäytetyöhön perehtymisestä. Opettipa viulunsoittoa millä menetelmällä tahansa tai mitä vain materiaalia käyttäen, voi omassa opetuksessa hyödyntää Suzuki-metodin oppeja tai tämän opinnäytetyön tuloksena syntynyttä esimerkkiä teknisten asioiden etenemisjärjestyksestä. Myös yksittäisen teknisen asian opetuksessa voi käyttää apuna työn tuloksena syntyneitä taulukoita.
Opinnäytetyössä pohdittiin Suzuki-menetelmää myös kriittisestä näkökulmasta ja tutkittiin, mitkä tekniset osa-alueet jäävät huomiotta. Suzuki-materiaalia käyttävän opettajan on tärkeää tiedostaa nämä puutteet, jotta hän osaa huomioida ne valitessaan oppilaalle lisämateriaaleja viulukoulun rinnalle.
Työ on tarkoitettu erityisesti viulunsoitonopettajille ja -opiskelijoille sekä viulunsoiton harrastajille. Myös oppilaiden vanhemmat, muiden jousisoitinten soittajat sekä opettajat voivat hyötyä tähän opinnäytetyöhön perehtymisestä. Opettipa viulunsoittoa millä menetelmällä tahansa tai mitä vain materiaalia käyttäen, voi omassa opetuksessa hyödyntää Suzuki-metodin oppeja tai tämän opinnäytetyön tuloksena syntynyttä esimerkkiä teknisten asioiden etenemisjärjestyksestä. Myös yksittäisen teknisen asian opetuksessa voi käyttää apuna työn tuloksena syntyneitä taulukoita.