Sisäsyntyinen mielenterveys kolmen prinsiipin lähestymistapaan pohjautuen — Luento psykiatrian poliklinikan hoitohenkilöstölle
Paavilainen, Heidi; Lehtinen, Saana (2024)
Paavilainen, Heidi
Lehtinen, Saana
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051010528
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051010528
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa ja toteuttaa luento kolmen prinsiipin lähestymistavasta psykiatrian poliklinikalle. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda mielenterveystyön ammattilaisille tietoutta kolmen prinsiipin lähestymistavasta ja sen hyödynnettävyydestä mielenterveystyössä. Kohderyhmänä toimi psykiatrian poliklinikan hoitohenkilöstö.
Opinnäytetyö toteutettiin ennalta suunnitellun vaiheistuksen mukaan. Ensimmäiseksi tehtiin aiheenvalinta, jota seurasi projektisuunnitelman laatiminen, tarvittavien sopimusten allekirjoittaminen, teoreettisen viitekehyksen muodostaminen, tuotoksen valmistaminen ja esitys, palautteiden kerääminen sekä projektin arviointi ja päättäminen. Projektimenetelmäksi valittiin luento, joka muodostui tilaajan toiveiden sekä aihetta käsittelevän teoriatiedon mukaan. Luento sisälsi kolmen prinsiipin lähestymistavan ja keskeisten käsitteiden määrittelyn, sisäsyntyisen mielenterveyden esittelyn, kolmen prinsiipin lähestymistavan vertailun muihin interventioihin ja soveltamisen mielenterveystyössä.
Projekti eteni vaiheistuksen mukaisesti ja tuotos vastasi sille asetettua tavoitetta. Tilaajaorganisaatiolta ja yhteyshenkilöltä saatu palaute luennosta oli kokonaisuudessaan positiivista. Palautteen ja itsearvioinnin perusteella tavoite onnistuttiin saavuttamaan. Kohderyhmä koki saaneensa uutta tietoutta sisäsyntyisestä mielenterveydestä, kolmen prinsiipin lähestymistavasta ja sen hyödyntämisestä mielenterveystyössä. Tästä projektista saadun kohderyhmän palautteen mukaan voidaan pitää mahdollisena, että tulevaisuudessa kolmen prinsiipin lähestymistavan hyödyntämisestä mielenterveystyössä olisi ammattilaisilla kiinnostusta.
Opinnäytetyö toteutettiin ennalta suunnitellun vaiheistuksen mukaan. Ensimmäiseksi tehtiin aiheenvalinta, jota seurasi projektisuunnitelman laatiminen, tarvittavien sopimusten allekirjoittaminen, teoreettisen viitekehyksen muodostaminen, tuotoksen valmistaminen ja esitys, palautteiden kerääminen sekä projektin arviointi ja päättäminen. Projektimenetelmäksi valittiin luento, joka muodostui tilaajan toiveiden sekä aihetta käsittelevän teoriatiedon mukaan. Luento sisälsi kolmen prinsiipin lähestymistavan ja keskeisten käsitteiden määrittelyn, sisäsyntyisen mielenterveyden esittelyn, kolmen prinsiipin lähestymistavan vertailun muihin interventioihin ja soveltamisen mielenterveystyössä.
Projekti eteni vaiheistuksen mukaisesti ja tuotos vastasi sille asetettua tavoitetta. Tilaajaorganisaatiolta ja yhteyshenkilöltä saatu palaute luennosta oli kokonaisuudessaan positiivista. Palautteen ja itsearvioinnin perusteella tavoite onnistuttiin saavuttamaan. Kohderyhmä koki saaneensa uutta tietoutta sisäsyntyisestä mielenterveydestä, kolmen prinsiipin lähestymistavasta ja sen hyödyntämisestä mielenterveystyössä. Tästä projektista saadun kohderyhmän palautteen mukaan voidaan pitää mahdollisena, että tulevaisuudessa kolmen prinsiipin lähestymistavan hyödyntämisestä mielenterveystyössä olisi ammattilaisilla kiinnostusta.