Etäkuntoutuspalveluiden kehittäminen Oulunkylän kuntoutuskeskuksessa : fysioterapian etävastaanoton kehittäminen
Tuovila, Jarkko (2024)
Tuovila, Jarkko
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050910450
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050910450
Tiivistelmä
Tämä kehittämisprojektina toteutettu opinnäytetyö on tehty yhteistyössä Oulunkylän kuntoutuskeskuksen kanssa. Kehittämisprojektin tavoitteena oli kehittää Oulunkylän kuntoutuskeskuksen avokuntoutuspalveluja vastaamaan paremmin muuttuneisiin kuntoutustarpeisiin ja -vaatimuksiin. Lisäksi Oulunkylän kuntoutuskeskus haluaa omalta osaltaan pyrkiä vastaamaan lisääntyneeseen palvelutarpeeseen. Kehittämisprojektin tarkoituksena oli suunnitella Oulunkylän kuntoutuskeskukselle avokuntoutuksen puolelle fysioterapian etävastaanotto-palvelu.
Kehittämisprojekti toteutettiin yhteiskehittämisenä ammattilaisten ja asiakkaiden kanssa palvelumuotoilun keinoin. Palvelumuotoiluprosessin aikana toteutettiin Oulunkylän kuntoutuskeskuksen asiakkaille verkkokysely sekä asiakkaiden ja kuntoutuskeskuksen avofysioterapiassa työskentelevien ammattilaisten kanssa toteutettiin projektin aikana työpajoja. Projektin aikana kävi ilmi, että keskeisenä tarpeena on asiakaslähtöinen sekä joustava palveluprosessi.
Kehittämisprojektin tuotoksena kehitettiin etäteknologian avulla toteutettu fysioterapian etävastaanotto, jota on helppo muokata asiakkaan tarpeiden mukaan. This thesis, conducted as a development project, was done in collaboration with the Oulunkylä Rehabilitation Center. The aim of the development project was to enhance the outpatient rehabilitation services of the Oulunkylä Rehabilitation Center to better meet the changing rehabilitation needs and requirements. Additionally, the Oulunkylä Rehabilitation Center aims to address the increased demand for services. The purpose of the development project was to design a telephysiotherapy service for the outpatient rehabilitation department of the Oulunkylä Rehabilitation Center.
The development project was carried out through co-creation with professionals and clients using service design methods. During the service design process, a web survey was conducted for the clients of the Oulunkylä Rehabilitation Center, and workshops were held with clients and professionals working in outpatient physiotherapy at the center. It became apparent during the project that there is a need for a customer-centric and flexible service process.
As a result of the development project, a telephysiotherapy service was developed using remote technology, which can be easily tailored to meet the needs of the clients.
Kehittämisprojekti toteutettiin yhteiskehittämisenä ammattilaisten ja asiakkaiden kanssa palvelumuotoilun keinoin. Palvelumuotoiluprosessin aikana toteutettiin Oulunkylän kuntoutuskeskuksen asiakkaille verkkokysely sekä asiakkaiden ja kuntoutuskeskuksen avofysioterapiassa työskentelevien ammattilaisten kanssa toteutettiin projektin aikana työpajoja. Projektin aikana kävi ilmi, että keskeisenä tarpeena on asiakaslähtöinen sekä joustava palveluprosessi.
Kehittämisprojektin tuotoksena kehitettiin etäteknologian avulla toteutettu fysioterapian etävastaanotto, jota on helppo muokata asiakkaan tarpeiden mukaan.
The development project was carried out through co-creation with professionals and clients using service design methods. During the service design process, a web survey was conducted for the clients of the Oulunkylä Rehabilitation Center, and workshops were held with clients and professionals working in outpatient physiotherapy at the center. It became apparent during the project that there is a need for a customer-centric and flexible service process.
As a result of the development project, a telephysiotherapy service was developed using remote technology, which can be easily tailored to meet the needs of the clients.