Tekoäly pienyrittäjän työkaluna mainostoimistoalalla
Haukipuro, Mira (2024)
Haukipuro, Mira
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050910448
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050910448
Tiivistelmä
Tekoälyn käyttö on lisääntynyt digimarkkinoinnissa viime vuosina kiihtyvää tahtia. Sen avulla markkinoinnista on saatu entistä tehokkaampaa, sillä tekoälyn käyttö mahdollistaa markkinoinnin tarkan kohdentamisen datan avulla. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaisia vaikutuksia tekoälyn käytöllä on mainostoimistoalalla. Tutkimuksessa selvitettiin myös, kuinka pienyritykset ovat ottaneet erilaiset tekoälyjärjestelmät osaksi työnkulkuaan. Tutkimuksessa tutkittiin, millaisia haasteita yritykset ovat kohdanneet ottaessaan käyttöön erilaisia tekoälytyökaluja.
Tämä opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jossa haastateltiin seitsemää eri mainostoimistoalan pienyrittäjää, jotka olivat toimineet alalla jo useita vuosia. Kaikki haastateltavat olivat suomalaisia yrittäjiä 1–5 hengen yrityksessä. Aineisto analysoitiin laadullisen analyysin keinoin. Opinnäytetyön tietoperustaa varten tutkittiin mm. tieteellisiä artikkeleita, tekoälyn käyttöön liittyviä tutkimuksia, verkkoartikkeleita sekä muuta alan kirjallisuutta lähinnä verkossa. Niiden pohjalta on opinnäytetyöhön avattu tekoälyä käsitteenä sekä muita termejä, joita tutkimuksessa on esiintynyt.
Tutkimuksen perusteella tekoälytyökaluja käytettiin eniten sisällöntuotannollisissa työtehtävissä. Tutkittavat kokivat, että tekoälyn hyödyntäminen nopeuttaa ja sujuvoittaa työnkulkua. Markkinoinnin personoinnissa ei ollut vielä hyödynnetty tekoälyä pienyrittäjien keskuudessa merkittävästi, mutta havaittavissa oli, että sen rooli tulee kasvamaan tulevaisuudessa. Haasteitakin haastateltavat olivat kohdanneet tekoälyjärjestelmien käyttöönotossa. Haasteet eivät liittyneet niinkään siihen, että niiden käyttöönotto olisi koettu mitenkään vaikeaksi. Enemmän haasteet liittyivät omien aikaresurssien pulaan. Ei ole aikaa perehtyä siihen, mitkä työkalut olisivat juuri heidän yritykselleen sopivimmat ja kuinka niistä saisi eniten hyötyä irti.
Tämä opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jossa haastateltiin seitsemää eri mainostoimistoalan pienyrittäjää, jotka olivat toimineet alalla jo useita vuosia. Kaikki haastateltavat olivat suomalaisia yrittäjiä 1–5 hengen yrityksessä. Aineisto analysoitiin laadullisen analyysin keinoin. Opinnäytetyön tietoperustaa varten tutkittiin mm. tieteellisiä artikkeleita, tekoälyn käyttöön liittyviä tutkimuksia, verkkoartikkeleita sekä muuta alan kirjallisuutta lähinnä verkossa. Niiden pohjalta on opinnäytetyöhön avattu tekoälyä käsitteenä sekä muita termejä, joita tutkimuksessa on esiintynyt.
Tutkimuksen perusteella tekoälytyökaluja käytettiin eniten sisällöntuotannollisissa työtehtävissä. Tutkittavat kokivat, että tekoälyn hyödyntäminen nopeuttaa ja sujuvoittaa työnkulkua. Markkinoinnin personoinnissa ei ollut vielä hyödynnetty tekoälyä pienyrittäjien keskuudessa merkittävästi, mutta havaittavissa oli, että sen rooli tulee kasvamaan tulevaisuudessa. Haasteitakin haastateltavat olivat kohdanneet tekoälyjärjestelmien käyttöönotossa. Haasteet eivät liittyneet niinkään siihen, että niiden käyttöönotto olisi koettu mitenkään vaikeaksi. Enemmän haasteet liittyivät omien aikaresurssien pulaan. Ei ole aikaa perehtyä siihen, mitkä työkalut olisivat juuri heidän yritykselleen sopivimmat ja kuinka niistä saisi eniten hyötyä irti.