Graafisen ohjeiston suunnittelu design-alan yritykselle
Saari, Reetta (2024)
Saari, Reetta
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810115
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810115
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsitteli graafisen ohjeiston suunnittelua design-alan yritykselle. Tuloksena oli valmis graafinen ohjeisto G-moodi design-yritykselle. Tavoite työssä oli luoda graafinen ohjeisto, jonka avulla yritys saa oman visuaalisen ilmeensä peruselementit yhtenäiseksi kokonaisuudeksi. Työn aiheesta sovit-tiin etukäteen työharjoittelussa.
Pääkysymys opinnäytetyöhön oli: ”Miten tehdä hyvä ja brändiä tukeva graafinen ohjeisto G-moodi-design-yritykselle?” ja sitä tukevat alakysymykset olivat: ”Mitä toimiva graafinen ohjeisto sisältää?” ja ”Miten taittaa typografia graafisessa ohjeistossa?”
Opinnäytetyö oli produktiivinen tutkimus, joka käytti kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Tutkimusmenetelminä toimivat vertailu sekä moodboard. Vertailututkimuksessa havainnoitiin mahdollisimman erilaisten graafisten ohjeistojen eroavaisuuksia ja yhtäläisyyksiä. Graafisista ohjeistoista kaksi oli kotimaisia ja yksi ulkomaalainen. Moodboard tutkimusmenetelmänä auttoi hahmottamaan sekä visualisoimaan ideoita ja oli avuksi suunniteltaessa graafisen ohjeiston ulkonäköä yrityksen brändin visuaalisen ilmeen mukaiseksi. Molempien tutkimusmenetelmien kautta kerättyjä tietoja hyödynnettiin lopputuloksen saavuttamiseksi.
Lopputuloksena opinnäytetyössä oli valmis graafinen ohjeisto, jossa oli G-moodin peruselementit määriteltynä. Graafinen ohjeisto lisää yrityksen tunnistettavuutta ja auttaa nopeuttamaan suunnittelutyötä.
Pääkysymys opinnäytetyöhön oli: ”Miten tehdä hyvä ja brändiä tukeva graafinen ohjeisto G-moodi-design-yritykselle?” ja sitä tukevat alakysymykset olivat: ”Mitä toimiva graafinen ohjeisto sisältää?” ja ”Miten taittaa typografia graafisessa ohjeistossa?”
Opinnäytetyö oli produktiivinen tutkimus, joka käytti kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Tutkimusmenetelminä toimivat vertailu sekä moodboard. Vertailututkimuksessa havainnoitiin mahdollisimman erilaisten graafisten ohjeistojen eroavaisuuksia ja yhtäläisyyksiä. Graafisista ohjeistoista kaksi oli kotimaisia ja yksi ulkomaalainen. Moodboard tutkimusmenetelmänä auttoi hahmottamaan sekä visualisoimaan ideoita ja oli avuksi suunniteltaessa graafisen ohjeiston ulkonäköä yrityksen brändin visuaalisen ilmeen mukaiseksi. Molempien tutkimusmenetelmien kautta kerättyjä tietoja hyödynnettiin lopputuloksen saavuttamiseksi.
Lopputuloksena opinnäytetyössä oli valmis graafinen ohjeisto, jossa oli G-moodin peruselementit määriteltynä. Graafinen ohjeisto lisää yrityksen tunnistettavuutta ja auttaa nopeuttamaan suunnittelutyötä.