Vaikuttajamarkkinoinnin merkitys nuorten ostokäyttäytymiseen
Savela, Iiris (2024)
Savela, Iiris
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810112
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810112
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli vaikuttajamarkkinoinnin merkitys nuorten ostokäyttäytymiseen. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, onko vaikuttajamarkkinoinnilla merkitystä nuorten kuluttajien ostopäätöksiin. Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena työnä ja työ koostuu teoria- ja tutkimus-osuudesta. Teoriaosuus käsitteli ostokäyttäytymistä sekä vaikuttajamarkkinointia. Tutkimusosuus sisälsi kyselylomakkeen.
Työn tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen. Kyselylomake luotiin Webropolin avulla. Kyselyssä oli yhteensä 15 kysymystä, joissa selvitettiin ensin vastaajan taustatietoja ja sen jälkeen syvennyttiin vaikuttajamarkkinointiin ja ostopäätöksiin. Kyselylomake jaettiin tekijän omaa sosiaalista mediaa hyödyntäen Instagramin Tarinat-osioon.
Tutkimuksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnilla on vaikutusta nuorten ostokäyttäytymiseen. Tutkimuksesta kävi myös ilmi, että alttiimpia vaikuttajamarkkinoinnille ovat 18–25-vuotiaat nuoret. Vaikuttajamarkkinoinnilla on eniten merkitystä ostoprosessin tarvevaiheessa.
Työn tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen. Kyselylomake luotiin Webropolin avulla. Kyselyssä oli yhteensä 15 kysymystä, joissa selvitettiin ensin vastaajan taustatietoja ja sen jälkeen syvennyttiin vaikuttajamarkkinointiin ja ostopäätöksiin. Kyselylomake jaettiin tekijän omaa sosiaalista mediaa hyödyntäen Instagramin Tarinat-osioon.
Tutkimuksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnilla on vaikutusta nuorten ostokäyttäytymiseen. Tutkimuksesta kävi myös ilmi, että alttiimpia vaikuttajamarkkinoinnille ovat 18–25-vuotiaat nuoret. Vaikuttajamarkkinoinnilla on eniten merkitystä ostoprosessin tarvevaiheessa.